Маймуни и хора мислят в еднакви схеми?
Какво общо имат коренните хора от тропическите гори на Амазонка, американските възрастни, децата от предучилищна възраст и маймуните макак?
Не е много, можете да си представите – но се оказва, че начинът, по който хората и маймуните се справят с идеите, е много, много подобен, базиран на тестове, използващи символи, подобни на езика.
Не само това, но маймуните се представят много по-добре на тестовете, отколкото изследователите си бяха представяли. Резултатите биха могли да ни помогнат да разберем как се е развил езикът, смятат изследователите.
„За първи път имаме силни емпирични доказателства за моделите на мислене, които естествено идват вероятно на всички хора и в по-малка степен на човекоподобните примати“, казва съавторът на изследването Стивън Пиантадоси, асистент по психология в Калифорнийския университет Berkeley.
Тестовете са на базата на езикови модели, открити в речта, известни като „рекурсия“ или „вложени структури“.
Един пример е детската рима „кучето, което се е притеснило от котката, убила плъха, изял сиренето, който лежеше в къщата, която построи Джак“.
„Нашите данни предполагат, че при достатъчно обучение маймуните могат да се научат да представляват рекурсивен процес, което означава, че тази способност може да не е толкова уникална за хората, както обикновено се смята“, казва Сам Чейет, докторант в лабораторията на Пиантадоси и съавтор от изследването.
Маймуни, американски възрастни и местни хора от Циман в тропическите части на Боливия в Амазонската тропическа гора, провеждат тестове, използвайки сензорни екрани и индексни карти, които имитират „фрази в рамките на фрази“ (известни в езикознанието като „вложени структури“).
Изследователите изпробват рекурсивните умения на 10 възрастни в САЩ, 50 деца от предучилищна възраст от детски градини, 37 туземци от Циман и три мъжки макаци.
Първо, всички участници са обучени да запомнят различни последователности от символи в определен ред. По-конкретно, те научават последователности, които са аналогични на някои езикови вложени структури.
Участниците от САЩ и маймуните използват голям сензорен монитор, за да запомнят последователностите. Чуват определен звук ако получат символ на правилното място, друг звук ако са го объркали и трети, ако цялата последователност е правилна.
Маймуните получават закуски или сок като положителна обратна връзка.
Междувременно участниците в Циман, които са по-малко свикнали да взаимодействат с компютрите, бяха тествани с хартиени индексни карти и дадени вербални отзиви.
В различна степен участниците подреждат своите нови списъци в рекурсивни структури, което е забележително, като се има предвид, че „възрастни, деца от предучилищна възраст и маймуни, на които им липсва формална математика и обучение за четене, никога не са били изложени на подобни стимули при тестване“, посочва проучването.