Земеделието е било развито по поречието на Амазонка още преди 10 000 години

Ивайло Красимиров

Считани днес за девствена пустиня, някои региони на Амазонка са били дълбоко променени от хората, още преди 10 000 години, твърдят изследователи.

Международен екип установи, че през този период различни земеделски култури са били отглеждани на сегашната територия на северна Боливия.

Учените смятат, че хората, които са живели по тези места, са засаждали тиква, маниока и царевица.

За целите на земеделието, жителите също са създали хиляди изкуствени „острови“ в гората.

В края на последната ледникова епоха, преди около 12 000 години, се наблюдава непрекъснато покачване на глобалните температури, което инициира много промени по света.

Може би най-важната от тях е била, че ранните цивилизации започват да се отдалечават от това да живеят като ловци-събирачи и да започнат да водят отседнал живот, като отглеждат култури за храна.

Преди това изследователите откриха доказателства, че основни земеделски култури са засаждани по това време на четири важни места по света.

В Китай започва отглеждането на ориз, докато в Близкия изток се появяват зърнени храни, в Централна Америка и Мексико – царевица, докато в Андите се отглеждат картофи и киноа.

Сега учените казват, че регионът Llanos de Moxos в Югозападна Амазония трябва да се разглежда като пети ключов регион на най-ранно земеделие.

Районът е савана, но е осеян с повдигнати площи земя, сега покрити с дървета. Теренът се наводнява през част от годината, но тези „горски острови“ остават над водите.

Около 4 700 от тези малки могили са разработени от хората с течение на времето за целите на земеделието.

„Първоначално това са просто места, където хората изхвърляли боклука си и с течение на времето те растат“, казва водещият автор д-р Умберто Ломбардо от университета в Берн, Швейцария.

„Разбира се, боклукът е много богат на хранителни вещества и тъй като тези райони се издигат над нивото на наводнението през дъждовния сезон, те стават добри места с наличие на плодородна почва, така че хората започват да се връщат на едни и същи места през цялото време. „

Учените са изследвали около 30 от тези горски „острови“, за да намерят доказателства за засаждане на земеделски култури. Те откриват малки фрагменти от силициев диоксид, наречени фитолити, описани като мънички парченца стъкло, които се образуват вътре в клетките на растенията.

Формата на тези малки стъклени фрагменти е различна, в зависимост от това от кои растения произхождат.

Изследователите успяват да идентифицират доказателства за наличието на маниока, която е била отглеждана преди 10 350 години. Скуошът се появява преди 10 250 години, а царевицата е от по-скоро – точно от преди 6 850 години.

„Това е доста изненадващо“, казва д-р Ломбардо. „Това е Амазония, едно от тези места, за които преди няколко години сме мислили, че е като девствена гора, напълно непокътната среда. Сега откриваме това доказателство, че хората са живели там преди повече от 10 500 години и там са започнали да се самоусъвършенстват.“

Хората, които са живели по това време, вероятно също са отглеждали и сладък картоф и фъстъци, както и риба и големи тревопасни животни.

Изследователите твърдят, че е вероятно хората, които са живели тук, да са донесли растенията със себе си.

Те смятат, че изследването е друг пример за глобалното въздействие на промените в околната среда, които се усещат, след като светът се затопля в края на последния ледников период.

„Нашите изводи потвърждават, че уседналият живот и отглеждането на земеделски култури започва в началото на холоценовия период, когато промените в климата са значителни след излизане от ледниковия период“, каза д-р Ломбардо.

„Влиза се в този топъл период, когато по цял свят едновременно хората започват да се самоусъвършенстват“, заключава той.

Проучването е публикувано в списание Nature