Марсоходът Perseverance направи първата си разходка на Марс

Ивайло Красимиров

Очаква се първото пътуване да даде дълъг и научно продуктивен живот на Марс за марсохода с големи размери и съвършени научни уреди и инструменти.

Perseverance се е движил около 33 минути, изминавайки около 4 метра напред и архивирайки около два и половина метра, преди да заснеме няколко снимки от района, където роувърът се докосна до планетата на 18 февруари.

„Това беше първият ни шанс да„ завъртим гумите “и да изкараме роувъра в района. Задвижването на шестте колела на Perseverance отговори отлично „, заяви Анаис Зарифиян, член на екипа на марсохода.

„Сега сме уверени, че нашата задвижваща система е добра и може да се използва, способна е да ни отведе навсякъде, където науката ни води през следващите две години.“

На 2 март отне около два часа на роувъра за да опъне двуметровата си роботизирана ръка, предназначена да позволи на марсохода да използва инструменти, за да направи снимки на интересни скали и да научи повече за състава им.

Марсоходът е специално проектиран от НАСА за търсене на признаци от миналия живот на Червената планета.

Счита се, че зоната за кацане на Perseverance – която се смята за делта на река, съществувала преди милиарди години – е едно от най-добрите места на планетата за търсене на вкаменелости и признаци на минал живот.

За тази цел марсоходът ще използва специално проектирани тръби за складиране и съхраняване на интересни проби, които могат да бъдат събрани от бъдеща мисия и върнати на Земята за анализ.

Какво следва тези дни за роувъра? „Постоянството“ ще продължи да провежда диагностика на своите инструменти, като първият полет на хеликоптера Ingenuity – проектиран да лети над Червената планета – е планиран за следващите седмици.

И нещо любопитно, НАСА нарече мястото за кацане на Perseverance „Octavia E. Butler Landing“ в чест на известната американска писателка на научна фантастика.