Микроби могат да влияят на зарастването на рани

© Pixabay

Зарастването на рани може да зависи от присъствието на определени типове микроби в тях, дори ако тези микроби са недостатъчно разпространени, за да предизвикат зараза.

Ново изследване разкрива детайли от това как учените са установили, че присъствието на различни микроби в раната може да оказва влияние на скоростта на нейното зарастване.

„Предположихме, че различни микроорганизми може да са свързани с успешно или неуспешно изцеление, и смятаме, че тази информация може да се използва при лечение“, казва Николас Би, един от авторите на изследването.

Той и колегите му открили, че присъствието на определени бактерии в раната, дори ако те не са достатъчно за предизвикване на инфекция, може да се отрази негативно на зарастването, да забави лечението или изобщо да го направи невъзможно.

Екипът открил и невероятен факт – някои бактерии, и то такива, които са свързани със стомашно-чревния тракт, като E. Coli и Bacteroides, присъствали в рани, които зараствали доста добре.

„Това удивително откритие подчертава необходимостта от специално молекулярно изследване“, казва Би и добавя, че ако се обръща внимание на микрофлората в раната, може да се разработи индивидуален курс на лечение на пациенти със сериозни рани.

Според изследването Би и колегите му не използвали традиционни методи за лечение на рани. Вместо това те прибегнали до микроматрица за откриване на микроби, разработена в Националната лаборатория „Лорънс Ливърмор“ (САЩ). Учените твърдят, че това е тест, способен да открива генетичната информация на всеки микроорганизъм, който присъства в базата данни.

Изследователите анализирали 124 образеца от 61 рани на 44-ма пациенти, получени в Ирак и Афганистан, като определили какви бактерии и по какъв начин влияят на зарастването.

По думите на Би тези изследвания само отразяват връзката, без да вникват в причините и следствията. Това е достатъчно да се смята, че информацията за присъствието на някои бактерии, които съществено влияят на процеса на зарастване, могат да помогнат в лечението и да позволят по-точно да се предскаже резултатът.

Пълната версия на изследването ще бъде публикувана в Journal of Clinical Microbiology през юли.