Мона Лиза – наполовина мъж, наполовина жена

Тайната на самоличността на жената, изобразена на световноизвестната картина Мона Лиза (Джокондата) на великия италиански майстор Леонардо да Винчи, продължава да вълнува умовете на изследователите.

Преди няколко години ръководителят на Националния италиански комитет по опазване на културното наследство Силвано Винчети заяви, че на платното не е представена жената на флорентинския търговец Лиза дел Джокондо (Лиза Герардини), както смятат повечето специалисти, а младият чирак на Леонардо на име Джан Джакомо Капроти, с когото художникът е бил в любовна връзка.

Сега Винчети отчасти е преразгледал тази хипотеза и е издигнал версия, че на платното е изобразен андрогин, обединяващ мъжки и женски признаци, пише The Telegraph.

Според изследователя художникът е запечатал както чертите на Лиза Герардини, така и своя предполагаем любовник Джан Джакомо Капроти, по-известен с прозвището Салаи (Дяволчето).

Според Винчети той е стигнал до този извод, като изучил Джокондата, нарисувана в 1503–1505 г., с помощта на инфрачервено лъчение. Винчети твърди, че носът, челото и усмивката на Мона Лиза поразително приличат на образите в картините на Леонардо, на които е позирал Салаи. Сред тях е изображението на Йоан Кръстител и скицата към тази картина „Ангел в плът“, на която е изобразен гол млад човек с еректирал пенис.

„Мона Лиза е андрогин – наполовина мъж, наполовина жена“, казва Винчети. По думите му Леонаардо е използвал два модела за картината – Лиза Герардини и своя ученик Салаи.

От биографията на Леонардо е известно, че Салаи се е появил в дома на художника на 22 юли 1490 година на десетгодишна възраст. Живописецът, архитект и писател Джорджо Вазари е споменал необикновената външна привлекателност на младия чирак. Салаи работел като асистент на Да Винчи през следващите 20 години.

Хипотезата на Винчети за андрогинността на Мона Лиза е посрещната със скептицизъм от един от водещите специалисти по Леонардо в света – почетния професор по история на изкуството Мартин Кемп от Оксфордския университет. Според него с инфрачервено лъчение не може да се докаже, че Леонардо е нарисувал същество, което едновременно прилича на Лиза Герардини и Салаи.

През 2011 година, по инициатива на Силвано Винчети започна търсенето на гроба на Мона Лиза. Миналата есен италианските учени обявиха вероятното откриване на останките на Лиза Герардини, съпругата на Франческо дел Джокондо, който поръчал нейния портрет на Леонардо да Винчи.

Впрочем учените не успели да установят с точност принадлежността на останките, тъй като съвременните технологии не позволяват да се сравни ДНК от тези костни фрагменти с образци, взети от останки на децата на Герардини.

Версиите по повод самоличността на изобразената на платното на Леонардо жена са много. Например изследователката Карла Глори смята, че Леонардо е нарисувал дъщерята на миланския херцог Бианка Сфорца. Изказвани са и хипотези, според които Джокондата е автопортрет на самия Да Винчи.

Немски изкуствоведи смятат, че на прочутата картина е запечатана италианската графиня Катерина Сфорца, една от най-известните куртизанки от епохата на Възраждането.

Преди две години италианският историк и нобелист Анджело Паратико заяви, че майката на Леонардо е била китайска робиня и именно тя е изобразена на знаменитото платно.

Гледна точка