Мощните магнитни бури може да са много опасни

© NASA

Мощните магнитни бури, предизвикани от слънчеви суперизригвания (Solar Superstorm) – грандиозни изригвания и изхвърляния на плазма на нашата звезда, представляват сериозна заплаха за съвременната цивилизация.

Но научните системи за проследяване и предупреждение за такива бури са далече от съвършенството, пишат учени в статия, публикувана в La ciencia es noticia.

Най-мощната геомагнитна буря за цялата история на човечеството се е случила през 1859 г. Тя е получила названието „събитието Карингтън“ на името на британския астроном, наблюдавал колосални петна и изригвания на Слънцето от 28 август до 2 септември 1859 г.

На 1 септември Слънцето направило коронално изхвърляне с такава сила, че то достигнало Земята само за 18 часа, макар че обикновено това става за 3–4 дни. В резултат връхлетялата Земята магнитна буря предизвикала отказ на телеграфните системи по цяла Европа и Северна Америка.

По цял свят се наблюдавали полярни сияния, в някои места небесните светлини били толкова силни, че живеещото там население помислило, че е настъпило утрото.

„Оттогава е станало ясно, че геомагнитните бури, предизвикани от слънчевата активност, могат да представляват сериозна заплаха за обществеността, която все повече зависи от технологиите, включително в сферата на комуникациите и предаването на електроенергия“, се отбелязва в статията.

За точна оценка на мощността на бурята и прогнозирането на нейните последствия са разработени няколко специални индекса, по-конкретно Disturbance Storm Time Index (DST), а впоследствие неговия по-съвършен вариант – SYM-H, с чиято помощ някои учени измерват мощността на геомагнитните смущения.

Но авторите на статията отбелязват, че използващите тези индекси станции за контрол не са били в състояние например да проследят изключително голяма магнитна буря, случила се на 29 октомври 2003 година, която довела до частично увреждане на трансформаторното оборудване в някои страни на Европа и Африка.

В статията се отбелязва, че в редица стани, например Испания, вече са разработени локални индекси на геомагнитните смущения, по-точни и ефективни от DST и SYM-H, и резултатите от използването на новите индекси може да са полезни за енергийните компании, които експлоатират технологично оборудване и на първо място страдат от мощните геомагнитни бури.