Мощно цунами опустошило Европа преди 8000 години

Рixabay.com

Територията на Европа е била опустошена от мощно цунами преди около 8000 години, установиха френски и датски изследователи. Статията на учените е публикувана в сп. Geology.

Изследователите са стигнали до този извод в хода на изследване на утаечни породи на югозападното крайбрежие на Дания. Например учените се учудили от наличието на органичен материал, заключен заедно с морския пясък между два слоя глина, които те взели от дъното на остров Ромо в Северно море.

Според учените колосалното по мащаби цунами е било предизвикано от това, че сравнима с размерите на Исландия част от континенталния шелф леко се е издигнала. Резултат от това е било образуването на вълна с височина до двадесет метра. Радиовъглеродният анализ показал, че стихийното бедствие се е случило преди около 8150 години.

Учените отбелязват, че цунамито е поразило и опустошило крайбрежието на Исландия, Гренландия, Норвегия, Фарьорските острови и Великобритания.

Преди учените са допускали възможността за такава природна катастрофа, но са се ръководили изключително от математически модели. Сега те са получили геоложки доказателства за стихийното бедствие.

Изследователите са убедени, че вероятността от повтаряне на катаклизъм в подобен мащаб е слаба в съвременни времена. Но именно подобни цунами напълно са унищожавали жителите на Северна Европа в каменния век.