Кога настъпва мозъчната смърт?

Изследователи от Монреалския университет (Канада) откриха в мозъка електровълнова активност, която досега никой не е забелязвал.

Активността, наречена Nu-complexes, е регистрирана с изоелектрична (плоска) електроенцефалография, когато мозъкът се намира в кома и не проявява никакви признаци на живот.

Необяснимите вълни отначало били забелязани при пациенти в състояние на медицинска кома, предизвикана от медикаменти.

„Д-р Богдан Флореа от Румъния се свърза с нас, тъй като наблюдавал необяснимия феномен при пациент в кома. Осъзнахме, че има неизвестна досега дейност в мозъка на пациента“, казва д-р Флорин Амзика, ръководител на изследването и професор от университета в Монреал.

Впоследствие учените се опитали да възпроизведат наблюденията в експерименти с животни. За тази цел те въвели котки в дълбока наркоза – при наркозата също може да възникне изоелектрична ЕЕГ, но това състояние е обратимо, и отсъствието на биоелектрична активност на мозъка в дадения случай е временно явление.

Линията на ЕЕГ при котките, съответстваща на работата на кората, се изравнила, но в 100% от случаите се наблюдавала активност на хипокампа, центъра на обучението и паметта.

Тези вълни, както пишат изследователите в PLoS ONE, се разпространили от хипокампа по кората и приличали досущ на тези, които преди това видели при хора в кома.

Въпросният Nu-complexes не приличал на нито една друга активност, която може да се регистрира в мозъка по време на сън, бодърстване или кома. Плоската ЕЕГ е признак на дълбока кома и това, че някаква мозъчна дейност е възможна в това състояние, се оказало голяма изненада за учените. Активността изглеждала така, сякаш хипокампът изпращал сигнали на управляващия център или например помагал на невроните на кората да се поддържат в работно състояние.

Активност на невроните на хипокампа по време на кома (долу), която се разпространява върху невроните от кората (горе).