Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Над 1000 звездни системи могат да наблюдават Земята директно

2 декември 2020 г. в 08:24
Последно: 19 юни 2024 г. в 10:17

Откакто астрономите идентифицират първите екзопланети през 90-те години на миналия век, изследователите сканират далечните светове за признаци на живот. Ами ако извънземни астрономи на тези далечни планети правят същото? И ако това е така, могат ли изобщо да ни видят?

Сега изследователи от университета Корнел са създали списък от 1004 звезди в далечни галактики, които може да имат ясна гледка към Земята, когато тя преминава пред слънцето. Всички тези звезди с основна последователност, според изявление на учените от Корнел, се намират в рамките на 300 светлинни години от Земята и може да са дом на неизброим брой екзопланети.

Астрономите използват така наречения „транзитен метод“, за да ловуват отдалечени екзопланети. Когато планетата преминава между Земята и нейната звезда, това води до кратка промяна в яркостта на тази звезда. Тези временни промени в яркостта се улавят от телескопи, като космическия телескоп Kepler на НАСА, космическия телескоп Хъбъл и транзитния спътник за изследване на екзопланети (TESS), както и наземни обсерватории като Изключително големия телескоп в Чили.

„Само много малка част от екзопланетите просто ще бъдат случайно подравнени с нашето зрително поле, за да можем да ги видим в транзит“, заявява астрофизикът Джошуа Пепър. „Но всички хиляди звезди в галактиката, които идентифицирахме в нашето изследване, могат да видят как Земята преминава пред слънцето, привличайки вниманието им.

През последните години наблюденията на тези далечни светове разкриха зашеметяваща представа за състава на атмосферата им и от своя страна хвърлиха светлина върху потенциалната им обитаемост. Някои телескопи използват спектроскопия за идентифициране на специфични молекули газ в отдалечени атмосфери.

В един такъв случай по-рано тази година астрономите откриха, че супер Земята K2-18b е обвита в облаци течна вода. Откриването на следи от кислород, метан, въглероден диоксид, азот и други газове в тези отдалечени атмосфери може да означава, че те са узрели за да приютят живот.

Ако някоя от екзопланетите, заобикалящи тези звезди, е дом на напреднали цивилизации, които по подобен начин наблюдават всички краища на Вселената за да намерят признаци на живот, има шанс техните телескопи да се натъкнат на нашата скромна планета и да открият химическите сигнатури на живота в нашата атмосфера.

Пепър и Калтенегер, астроном от Корнел, използваха данни от TESS и спътника Gaia на Европейската космическа агенция, за да разработят списъка на звездите, от които се забелязва Земята. Сред тях са GJ 357, който е дом на GJ 357 d, супер-Земя само на 31 светлинни години.

Учените публикуват своите констатации в Месечните известия на Кралското астрономическо общество през октомври.

Това може драстично да стесни полето за търсене на живот в други светове. „Ако търсим интелигентен живот във Вселената, то той може да ни намери и може да иска да се свърже с нас“, каза Калтенегер, „току-що създадохме звездната карта на това, къде трябва да търсим с приоритет.“

Скоро към TESS и Хъбъл ще се присъедини дългоочакваният космически телескоп Джеймс Уеб на НАСА. Инфрачервеният телескоп от 9,8 милиарда долара, който трябва да стартира тази пролет след многобройни закъснения, ще отдели значително време за изучаване на атмосферните слоеве на далечни екзопланети.

Има и други начини да се открие извънземен живот. Бъдещите земни телескопи може скоро да са достатъчно силни, за да улавят източници на светлина в други светове, съобщава National Geographic. Ако далечните цивилизации са достатъчно напреднали, те може би вече разполагат с технологията за забелязване на светлината, излъчвана от оживените градове на нашата планета. Други технологични улики, като например постоянно разширяваща се мрежа от спътници, биха могли също да привлекат вниманието на извънземните астрономи.