Наречи си планета

Астрономите са открили над 1000 планети, въртящи се около далечни звезди, и всички те носят скучни обозначения от рода на HD85512 и GJ436 вместо „истински” имена. А със спектрографа HARPS астрономите са установили, че в Млечния път може да има около 160 млрд. светове.

Междувременно проектът Uwingu, създаден за търсене на нестандартни начини за финансиране на астрономически и космологични изследвания, е намислил да подбере имена на всички. Всеки може да подаде заявка срещу $0,99, макар че проектът още е бета версия.

Гласуването за харесаното име също струва толкова. Основателят на фирмата Алън Стърн, известен планетолог, се надява, че в социалните мрежи ще започне подобна мода – предлагате име и приканвате приятелите си да гласуват.

Естествено, одобрените имена ще бъдат признати от Международния астрономически съюз. Това е нещо като развлечението за операторите на марсохода „Кюриосити”, които дават на марсианските камъни имена на свои колеги. В същото време рано или късно Международният астрономически съюз трябва да пристъпи към обсъждане на въпроса, така че всеки може да му предостави материал за размишление.

Реакцията на инициативата е нееднозначна. Едни са във възторг, а на други това напомня индустрията за кръщаване на звезди с издаването на скъпи, но безполезни сертификати.

Колкото за повече или по-малко официален отклик, то бившият ръководител на отдела за планетарни системи на Международния астрономически съюз признава, че на лятна среща в Пекин делегатите са обсъждали тази тема. Съюзът останал на мнение, че планетите са прекалено много, за да ги кръщават.

На критиците може да се отговори така: най-после виждаме оригинален начин да се съберат пари за проекти в области, които традиционно зависят от правителство и спонсори.

И ние можем да заимстваме идеята. И дори да създадем „Коледа за българската наука”.

Източник: Universe Today