НАСА и ЕКА ще пробват да преместят малка луна (ВИДЕО)

ESA - ScienceOffice.org
Димитър Димитров

Отидохме на Луната, поставихме апарат на комета, но все още не можем да променяме траекторията на астероиди.

Въпреки че мисията NEAR-Shoemaker от 2001 година е успешна, но в нейните цели не е влизало изместване на космическия обект от орбитата му. Сега с тази задача са се захванали НАСА И ЕКА (Европейската космическа агенция). Двете космически агенции обявиха, че възнамеряват да разбият космически апарат в луната на астероид и да видят какво ще се случи.

Мисията е наречена АИДА (AIDA, Asteroid Impact & Deflection Assessment) и в нея ще участват два космически апарата. Първи, през 2020 ще бъде изстрелян апарата на Европейската космическа агенция АИМ (AIM, Asteroid Impact Mission), който ще пътува две години до астероида Дидимос (Didymos). Щом стигне, АИМ ще картографира  Дидимос и малката му луна, наречена Дидимуун (Didymoon). След това АИМ ще се придвижи на безопасна дистанция и ще пусне собствени сателити, които ще наблюдават отблизо предстоящото шоу. През 2022 апаратът на НАСА ДАРТ (DART, Double Asteroid Redirection Test) ще се разбие в луната на Дидимос. Целта на всичко това е да си види дали орбитата на естествения сателит ще се промени след сблъсъка.

„За да предпазим Земята от потенциално опасни астероиди, ще трябва да започнем да ги разбираме по-добре – от какво се състоят, каква структура имат и какво става с тях при сблъсък с друго тяло. АИДА ще бъде първата мисия, която ще изследва двойна астероидна система, както и първата, която ще ни покаже дали можем да пренасочим астероид чрез сблъсък с космически апарат. Европейската част от мисията – АИМ – ще изследва структурата на Дидимуун,както и орбитата и въртенето на двойната астероидна система. Това ще ни даде информация за произхода и еволюцията ѝ. Астероидите представляват различни фази на планетно формиране, така че това е и поглед в историята на Слънчевата система“, казва Патрик Мичъл (Patrick Michel), който води екипа, създаващ АИМ.

АИДА не е единствената текуща мисия, свързана с астероиди. АРМ (ARM, Asteroid Redirect Mission) трябва да бъде изстрелян някъде след 2020 година. Целта му ще е да хване малък астероид и да го постави в орбитата на Луната, където ще бъде посещаван и изследван от астрономи.

Popular Science