НАСА: Най-вероятно Луната е образувана от същия материал като Земята

Ивайло Красимиров

Най-често приеманата теория за образуването на Луната е след сблъсък между Земята и тяло с размер на Марс (загадъчната Тея – Theia), което отделя парче от по-голямото тяло – Земята и създава орбитален съсед – Луната. Може да се наложи обаче, това обяснение да бъде преразгледано.

Изследователи от НАСА са разработили нов модел, който предполага, че Луната е образувана от същите материали като Земята, а не от друго космическо тяло, сблъскало се със Земята.

Подходът използван от учените симулира процесите на формирането на Луната, като използва 14 летливи, металолюбиви елементи, намиращи се в проби взети от Луната от мисиите на Аполо, осигуряващи сложно разбиране за процеса, което не е било опитвано преди.

Според учените, концентрациите на тези елементи могат да говорят много за това, което се е случило. Симулацията установява, че е налице „силна корелация в елементите между Земята и Луната, образувани от един и същ материал, но че същото не е вярно за Луна, създадена от друго космическо тялото с размера на Марс“.

Има и обяснение за останалите пет елемента, които липсват или са в минимални количества в елементите участващи в образуването на Луната. Те имат значително по-ниски концентрации в симулацията, водейки изследователите до извода, че елементите не са се кондензирали отново след удара и са отделени от материала, който е образувал Луната.

Още е рано за изхвърляне на съществуващите знания обаче. Необходими са повече изследвания, за да се разбере средата при която възниква Луната след сблъсъка. При всички случаи, изследването запълва празнини в научните данни, които съществуват още от 70-те години на миналия век и може да послужи като старт за повече изследвания.

Ако тази работа потвърди хипотезата, може да се окаже, че ще гледаме Луната в съвсем различна светлина от досегашните разбирания за появата й.