НАСА разкри програмата си за кацане и проучване на Луната

Робърт Лайтфуут от НАСА описва плановете на агенцията за Луната
Ивайло Красимиров

Визията на НАСА за изследване на Луната включва кацане на астронавти подбрани от агенцията, както и от нейни партньори, на повърхността на земния спътник. Програмата за това ще стартира още до края на 2020 г. Това стана ясно от изявление на администратор на агенцията, направено на закуска в Асоциацията за космически транспорт.

Робърт Лайтфуут описва визията на НАСА и космическите дейности на агенцията до 2030 г., за които е предвиден бюджет от следващата година:

„На Луната ще имаме хора, пристигащи и връщащи се с постоянен набор от полети, които ще ни позволят да вършим работата, която искаме да вършим на Луната“, казва Лайтфуут.

В орбита около Луната ще бъде платформата Lunar Orbiting Platform – Gateway, съоръжение имащо цилиндрична форма и позволяващо на хората да го обитават, напускат, да стигат до повърхността на Луната и да се връщат обратно на него. Съоръжението доскоро известно като Deep Space Gateway, е един от ключовите елементи на плановете за проучване на Луната в предложението на бюджета, което предвижда бъдещо изграждане, като първоначалните елементи ще бъдат изстреляни през 2022 г.

Друг елемент от плана на НАСА изисква набор от финансирани споразумения с частния сектор, известни като Next Space Technologies. Те са свързани на първо място с  проекти за модул за местообитание на астронавтите в платформата. Няколко компании в момента работят върху тези проекти.

Бюджетът също така предвижда създаването на „поредица от капсули за кацане на Луната“, които ще направят лунните мисии възможни. НАСА ще отправи покани към различни фирми да представят техни проекти за първоначална мисия за роботизирано кацане на Луната в близко бъдеще, казва Лайтфуут.

Тези първоначални малки роботизирани сонди кацащи на Луната, ще бъдат последвани от по-големи мисии, но как те ще се развиват до космически кораби, способни да носят хора до лунната повърхност и обратно, не е описано подробно в предложението.

item_supermoon

„Това, което целим, е в последната част от следващото десетилетието да имаме хора на Луната“, каза Лайтфуут в отговор на въпрос относно сроковете на програмата. Този глобален подход към проучването на Луната се основава на доклад, поръчан от вицепрезидента Майк Пенс на първото заседание на Националния космически съвет, състояло се на 5 октомври миналата година. „Резултатът от този доклад беше включен в бюджета“, каза той.

В речта си Лайтфуут поясни и друг елемент от визията на НАСА за идното десетилетие, с който се планира прехвърлянето на дейности от ниска орбита около Земята, сега извършвани от Агенцията, към частния сектор. Това включва прекратяване на финансирането от страна на НАСА на операциите на Международната космическа станция до средата на следващото десетилетие.

„Индустрията е готова, те се чувстват подготвени за новите предизвикателства и да разработят проекти различни от тези на правителството“, казва Лайтфуут.

Това предложение обаче предизвика критика от няколко ключови членове на Конгреса, които се противопоставиха на усилията  за прекратяване на финансирането на Международната космическа станция до 2025 г., пише изданието SpaceNews.