НАСА ще изпраща нов марсоход през 2020 г.

© NASA/JPL-Caltech/MSSS

Шефът на НАСА Чарлз Болдън (Charles Bolden) заяви, че в края на десетилетието е предвидено изпращането на нов космически апарат, предназначен за изследване на Марс.

На 6 август т.г. на Червената планета извърши успешно кацане „Кюриосити” (Curiosity – в превод „Любопитство”) – най-големият и тежък марсоход, създаден някога от човека. Планетоходът тежи 899 кг, дължината му е 3 м, а ширината – 2,8 м. Апаратът е снабден с няколко камери, неутронен спектрометър и набор инструменти, способни да анализират образци грунт за наличието на свидетелстващи наличието на живот органични съединения и редица газове.

Съобщава се, че изстрелването на новия роувър ще бъде през 2020 г. Той ще бъде построен върху същата платформа, както и „Кюриосити”, от който ще бъде заимствана спускателната система и много резервни части, с които разполага НАСА. Това ще позволи да се повишат шансовете за успех на мисията и да се понижат разходите – бюджетът се оценява на $1,5 млрд. срещу $2,5 млрд., изразходвани за изпращането на „Кюриосити”.

От НАСА допълват, че бъдещият марсоход ще получи нови научни инструменти, които ще му позволят да събере по-точна и детайлна информация за планетата. Тези данни трябва да помогнат в планирането и осъществяването на пилотиран полет до Марс, който според очакванията ще бъде възможен през 2030 г.

Буквално преди дни „Кюриосити” за първи път е използвал целия си набор инструменти за анализ на марсиански грунт и е открил в образците вода, сяра и вещества, съдържащи хлор.

Източник: NАSА