НАСА ще прави оазис за роботи на Луната

© NASA
Димитър Димитров

От НАСА са обявили, че ще финансират няколко космически проекта, сред които е един, чиято цел е да се трансформира негостоприемен лунен кратер в оазис за роботи, а в бъдеще – и за хора. Кратерът Шакълтън (Shackleton Crater) се намира на южния полюс на Луната, а целта на учените от НАСА е да го напълнят с луноходи, които в бъдеще да тераформират околната среда.

Кратерът носи името на Ърнест Шакълтън – известния изследовател на Южния полюс на нашата планета. Площта му е 210 квадратни километра – около два пъти колкото Вашингтон. От всички страни е заобиколен от скални върхове, които достигат до над 4000 метра над повърхността на кратера. Едно от най-важните неща е, че учените вече са открили вода във вътрешността на кратера.

Но преди хората ще са роботите. За да работят нормално, те ще имат нужда от електрозахранване и топлина, Слънцето ще може да предостави и двете. Без слънчева светлина температурата в кратера е около -173оС, но комбинация от няколко отразителни пана ще поема светлината от скалните върхове и ще я насочва към дълбините на кратера, зареждайки и стопляйки роботите едновременно.

Отразителните пана, които ще бъдат пренасяни от роувъри, ще се разтварят и ще променят формата си според различните нужди на „колонизаторите“. Отразително пано с диаметър 40 метра ще може да праща светлина на повече 9 километра навътре в кратера. Ще може да захранва роувър (приблизително с размерите на Кюриосити) с 1 мегават енергия и ще го предпазва от измръзване на системите. Работата в кратера няма да прекъсва, защото благодарение на височината на скалните върхове винаги ще има слънчева светлина за захранване.

Ако планът проработи, ще има няколко робота с отразителни пана, които стоят на върховете, докато други няколко ще работят в дълбините на кратера, построявайки нещо като оазис на Луната. Или поне оазис за роботи.

Проектът има финансиране от около 500 000 долара за две години и следващата задача е да се създаде работещо отразително пано, което се събира в кутия не по-голяма от метър от всяка страна. Паното трябва да тежи по-малко от 100 килограма и да се разгъва на 100 квадратни метра площ. Ако всичко стане както трябва, роботите ще наследят Луната.

Popular Science