НАСА ще тества ново, по-безопасно и по ефективно ракетно гориво

Ивайло Красимиров

Горивото, което задвижва повечето космически кораби днес, е изключително токсично за живите организми. Това обикновено не е голям проблем, когато изпращаме нещо в космоса, но все още може да създаде някои рискове, ако злополука доведе до падане на космически кораб обратно на Земята или при боравенето с него. Това е и основен проблем за инженерите, които ежедневно работят с горивото и космическата техника.

От НАСА смятат, че може да има решение за всичко това под формата на нова, „зелена” алтернатива, която да замени силно токсичния хидразин с нова формула, която е много по-безопасна и, както се оказва, дори по-мощна от модерните ракетни горива.

Както обясняват от НАСА в своя блог, новото, розово оцветено гориво, е много по-безопасно за хората. Работата с токсичния хидразин изисква значителни предпазни мерки, включително ръкавици, костюми за цялото тяло и дори маски за кислород. Екологичната алтернатива на ракетното гориво все още трябва да се обработва внимателно, но не изисква същите невероятно строги правила, като своя предшественик.

Ползата за НАСА и другите космически агенции е, че зареждането с гориво може да се извърши по-рано в процеса преди стартиране, при това излиза по-евтино.

Като допълнителен бонус, новото, по-безопасно гориво е с около 50% по-ефективно от по-токсичния вариант, като дава на космическия кораб по-голяма свобода за маневриране или пътуване на по-големи разстояния със същото количество гориво.

Първият реален тест на новото гориво в космически полет ще стане по-късно този месец, когато SpaceX ще пусне сателит от програмата на НАСА Зелена мисия (Green Propellant Infusion Mission GPIM).

Космическият кораб ще даде възможност на НАСА да тества горивото и да определи дали то ще е подходящо за бъдещи мисии. Ако всичко върви добре, то може да бъде следващият стандарт в ракетното гориво, предлагайки повишена безопасност и по-голяма ефективност.