Изобретиха нова система за криптиране, базирана на движението на живи клетки

Ивайло Красимиров

Киберсигурността зависи изцяло от способността на компютъра да създава код, за който други компютри са твърде слаби, за да разбият или да решат. Но тъй като компютрите се развиват и все по-добре разбиват трудни кодове, може да се окаже, че се нуждаем от фундаментално нови подходи към цифровата сигурност, особено ако учените разберат как да изградят функционални мощни квантови компютри.

Учени от щатският университет в Пенсилвания твърдят, че са намерили начин да разработят криптиращи ключове, които не могат да бъдат обработени и разбити, като използват произволното движение на хиляди биологични клетки и превръщат постоянно променящите се данни в ключ за криптиране, твърди изследване, публикувано този месец в списание Advanced Teory and Simulations.

Ползата от превръщането на биологичната активност в код за сигурност е, че тя е по-вероятно да бъде наистина случайна, отколкото всичко, предизвикано от компютър, казват изследователите. Това прави много по-трудно всеки компютър на хакер да предвиди или да разкодира ключа.

„Тъй като няма математическа основа при повечето биологични процеси, никой компютър не може да ги разкрие“, казва един от авторите, Саптарши Дас в статията, публикувана в издание на университета.

Екипът фотографира изключително мобилните Т-клетки, намерени в имунната система на животни, докато се движат наоколо и превръщат всяка снимка в детайлен, черно-бял образ, в който всеки пиксел става частица от бинарен код в зависимост от това дали съдържа или не клетка в дадена точка. След това комбинират поредицата от изображения, за да създадат ключ за шифроване от най-висока степен на сигурност.

Дори ако някой хакер би могъл да узнае точния тип и брой на използваните клетки, скоростта, с която са снимани редицата от клетки и всички останали подробности за експерименталната настройка, според инженерите от Щатския Университет в Пенсилвания, правят много трудно предсказването на посоките, в които всяка клетка се е преместила с течение на времето.

Именно тази непредсказуемост прави криптографията на базата на биологията толкова трудна за разбиване. Тъй като скоро ще се появят квантовите компютри, текущите системи за сигурност, които се основават на трудни математически алгоритми и са предизвикателство за класическите компютри, вече няма да са проблем за квантовата технология.

„За квантов компютър, методите за криптографиране биха били като да помогнем на второкласник със задачата му по математика“, казват учените от Пенсилвания.

Ето защо това изследване е толкова важно – това е задачата да се генерира сложен, произволен ключ за сигурност, такъв че квантовите компютри да не знаят как да го прогнозират и разбият.