НАСА засне звуков удар
НАСА е публикувала нова снимка на полета на учебния самолет T-38C Talon срещу Слънцето на свръхзвукова скорост. Снимката е направена чрез Шлирен метод за изучаване на ударните вълни, образувани по ръбовете на аеродинамични повърхности на свръхзвуков обект.
Изследванията се провеждат в рамките на мащабен проект по изучаване на свръхзвуковите полети и разработката на „тихи“ самолети, способни да летят по-бързо от скоростта на звука.
На публикуваната снимка ясно се виждат ударните вълни – области, в които налягането, плътността и температурата на средата изпитват рязък и силен скок. Наблюдателят на Земята възприема тези вълни като силен взрив. Такова явление се нарича звуков удар и именно то се явява едно от основните препятствия в развитието на свръхзвукова пътническа авиация.
Шлирен методът се явява един от основните начини за изучаване на въздушните потоци при проектиране и изпитания на нова авиационна техника. Този метод на заснемане позволява да се установят оптични нееднородности в прозрачни пречупващи среди. В това заснемане се използват специални лещи.
В началото на март т.г. НАСА сключи договор с компанията Lockheed Martin за разработката на „тих“ свръхзвузков пътнически самолет. Сумата по договора е 20 милиона долара. Новият лайнер ще бъде построен с прилагането на технология по намаляване на свръхзвуковия шум (QueSST).
Очаква се тази технология да снижи интензивността на шума от самолета до нивото на меки пулсации. НАСА е дала 17 месеца за разработката на първоначалния дизайн на летателния апарат. След това ще започне етапът на проектиране, строителство на опитен екземпляр на самолета и летателни изпитания.
Технологията QueSST предполага разработката на такава аеродинамична конструкция, която да образува колкото се може по-малко ударни вълни. Вълните, които все пак ще се образуват, трябва да бъдат по-малко интензивни. „Тихият“ лайнер ще бъде допуснат до обичайни пътнически превози.
Днес действат изисквания на Международната организация за гражданска авиация към нивото на авиационния шум във въздуха и на летищата. Според тези правила е забранено да се изпълняват полети на свръхзвукова скорост над населени места. Изискването не важи за военните самолети, за които има специални въздушни коридори.