Нашата галактика се сблъсква с друга

Ивайло Красимиров

Астрономи смятат, че странната деформация наблюдавана в нашата галактика, може да е причинена от сблъсък с друга, по-малка галактика, която изпраща вълни през нашата.

Проучване на космическия кораб Гая (Gaia) на Европейската космическа агенция даде първи свидетелства за това, кое може да е причина за деформацията, след сканирането на милиарди звезди показващо, че деформацията се променя.

Скоростта, с която се променя деформацията подсказва, че тя най-вероятно е причинена от нещо мощно, каквото може да бъде сблъсък с друга галактика.

Астрономите все още не знаят коя галактика може да причини подобни пулсации преминаващи през Млечния път, нито кога е започнал сблъсъкът.

Един от претендентите е Стрелец, галактиката джудже, обикаляща около Млечния път, за която се смята, че е преминавала през галактическия диск на Млечния път няколко пъти в миналото.

Астрономите смятат, че Стрелец постепенно ще бъде погълната от нашата галактика, процес, който вече е в ход.

„Измерихме скоростта на деформацията, като сравнихме данните с нашите модели. Въз основа на получената скорост, едно завъртане около центъра на Млечния път ще стане за 600 до 700 милиона години “, казва Елоиза Поджио от Торинската астрофизическа обсерватория в Италия и водещ автор на изследването, публикувано в Nature Astronomy.

„Това е много по-бързо от очакваното въз основа на прогнози от други модели, като тези, които разглеждат ефектите на несферичния ореол.“

Колкото и впечатляващи да изглеждат деформацията и нейната прецесия в галактически мащаб, учените ни уверяват, че няма забележими ефекти върху живота на нашата планета.

„Слънцето е на разстояние 26 000 светлинни години от галактическия център, където амплитудата на деформацията е много малка“, казва Елоиза. „Нашите измервания бяха посветени най-вече на външните части на галактическия диск, на 52 000 светлинни години от галактическия център и даже по-далече от него.“

По-рано Гая разкри доказателства за сблъсъци между Млечния път и други галактики в близкото и по-далечно минало, които все още могат да бъдат наблюдавани в моделите на движение на големи групи звезди милиарди години след събитията.

„С Гая за първи път имаме много данни за огромно количество звезди, чието движение се измерва толкова точно, че можем да се опитаме да разберем мащабните движения на галактиката и да моделираме историята на нейното формиране“. „Това е нещо уникално. Това наистина е революция направена от Гая“, казва друг от участниците в проект Гая на ESA Иос де Брюне.