Най-старата гигантска костенурка е на поне 120 милиона години

Скелетът на фосилизираната костенурка е дълъг почти 2 метра. © PaleoBios/Cadena
Димитър Димитров

Учени от Сенкенбергския изследователски институт са изследвали най-старите фосили на морска костенурка, откривани някога.

Възрастта на фосилите е поне 120 милиона години, което ги прави с 25 милиона години по-стари от тези на предишния рекордьор. Скелетът е почти напълно запазен, а дължината му е почти 2 метра. Изследването е публикувано в научното списание PaleoBios.

„Това са фосили на морска костенурка от Колумбия и възрастта им е поне 120 милиона години“, казва доктор Едуин Кадена (Edwin Cadena) от института Сенкенберг. „Наименованието на костенурката е  Desmatochelys padillai  и тя е открита в седименти от периода креда.“

Морските костенурки произлизат от земните и сладководните, чието съществуване започва преди около 230 милиона години. Разделянето на земни и водни костенурки става по време на периода креда. Откритите фосили от този период не са много и затова точното време на разделянето е трудно доказуемо.

Фосилизираните черупки и кости идват от две археологически местности близо до Виля де Лейва в Колумбия. Останките от древните влечуги са открити от палеонтоложката Мери Луз Пара (Mary Luz Parra) през 2007 година.

Кадена и колегите му изследвали запазения скелет, четири черепа и две частично запазени черупки. На базата на някои морфологични характеристики костенурките са отнесени към групата Chelonioidea. Костенурките от тази група обитават тропичните и субтропичните зони в океаните.

„Анализирайки морфологията на животните и седиментите, в които са открити, спокойно можем да кажем, че наистина си имаме работа с най-старите фосили на костенурка“, завършва Кадена.

Science Daily