Необикновената орбита на новооткрито тяло говори за съществуването на Деветата Планета

Olena Shmahalo/Quanta Magazine
Ивайло Красимиров

В началото на 2016 г. двама учени заявиха, че планета-призрак се крие в дълбините на нашата слънчева система, далеч отвъд орбитата на Плутон. Твърденията им, направени въз основа на някои любопитни особености в орбитите на далечни ледникови светове, бързо предизвикаха състезание сред астрономите, за да се намери така наречената Планета Девет – планета, за която се предполага, че има 10 пъти по-голяма маса от Земята.

Грегъри Лафлин, астроном в университета „Йейл“ казва: „Намирането на планета с 10 пъти по-голяма маса от тази на Земята, при това в нашата собствена Слънчева система ще бъде откритие от ненадмината научна величина“.

Сега астрономи съобщават, че са забелязали друг далечен свят – може би с големината на планета джудже, чиято орбита е толкова странна, че вероятно е била повлияна от Деветата Планета.

Космическият обект потвърждава конкретна прогноза, направена от Константин Батигин и Майкъл Браун – астрономите от Калифорнийския технологичен институт, които първи спореха за съществуването на Деветата Планета.

„Това не е доказателство, че Деветата Планета съществува“, казва Дейвид Гердс, астроном в университета в Мичиган и съавтор на новото изследване. – „Но бих казал, че наличието на обект като този в нашата слънчева система подсилва вероятността Деветата Планета да съществува“.

Гердес и колегите му откриват новия обект в данните от проекта „Проучване на тъмата енергия“, проект, който изследва ускорението в разширяването на Вселената, като изследва район, който е доста над равнината на Слънчевата система. Това го прави малко вероятен инструмент за намиране на обекти в самата слънчева система, но точно това прави новооткрития обект уникален: неговата орбита е наклонена на 54 градуса по отношение на равнината на Слънчевата система. Това е нещо, което Гердс не очаква да види. Батигин и Браун обаче, преди време прогнозираха именно нещо такова.

Lucy Reading-Ikkanda/Quanta Magazine

Преди две години Батигин и Браун направиха прогноза за съществуването на Деветата Планета въз основа на особените орбити на отдалечени светове, известни като обекти от пояса на Кайпер. Батигин и Браун твърдят, че една девета планета трябва да е овладяла тези светове и да предизвиква техните странни орбити.

Нещо повече, Батигин и Браун също предсказаха, че с течение на времето гравитацията на Деветата Планета щяла да изтласка тези предмети от пояса на Кайпер от сегашната им равнина и във все по-високи орбитални наклони.

Въпреки че астрономите вече са забелязали странна група космически тела, които обикалят около слънцето перпендикулярно на равнината на Слънчевата система, те никога не са улавяли обект, преминаващ между двете групи.

„Няма начин космически обект да има подобна орбита, освен заради наличието на Деветата Планета“ – казва Браун. Батигин отбелязва, че „новият обект се вписва толкова добре в модела, че почти прилича на една от точките в симулациите. Добрата теория възпроизвежда данни – но голямата теория прогнозира нови данни“, казва той.

Изследването „Тъмна енергия“ открива първите доказателства за новия обект в края на 2014 г. Гердс и неговите колегите са прекарали годините след това, в опит да проследят неговата орбита и да разберат неговия произход.

В новата статия те описват как са извършили много симулации на обекта в рамките на известната Слънчева система, като позволяват на часовника да се движи напред и назад със стъпка от 4,5 милиарда години. Нищо не можа да обясни защо този обект има такава наклонена орбита. Едва когато в симулацията бъде добавена и Деветата Планета – планета с характеристики, които съвпадат перфектно с прогнозите на Батигин и Браун, – най-накрая тази орбита придобива смисъл.

„Когато сложите в симулациите и Деветата Планета, не само можете да създавате предмети като този обект, но и задължително трябва да го направите“, казва Джулиет Бекер от университета в Мичиган, водещ автор на новото изследване.

Силното и продължително взаимодействие с Деветата Планета изглежда е единственият начин да се издигне наклонът на орбитата на обекта и да се избута извън равнината на Слънчевата система.

„Няма друг разумен начин да се насели поясът на Кайпер с такива тела с високо наклонени орбити“, казва Батигин. „Мисля, че случаят за съществуването на Деветата Планета вече е наистина много вероятен.“

Други астрономи обаче, не са толкова сигурни в съществуването на Деветата Планета, отчасти защото ранната Слънчева система остава все още загадка. Учените подозират, че Слънцето се е родило сред клъстър от звезди, което означава, че ранните планети може би са имали много близки срещи и сблъсъци с други звезди, което ги е изпратило в орбити, които изглеждат невъзможни днес.

И дори когато клъстърът от  звезди се е разпръснал, ранната Слънчева система вероятно е съдържала десетки хиляди планети джуджета, които биха могли да осигурят гравитационните шумове, необходими за изпращането на 2015 BP519, както се нарича новият обект, в такава странна орбита. „За мен Деветата Планета е един от многото начини, по които слънчевата система може да се разгърне“, казва Мишел Банистър, астроном в Queen’s University Белфаст, който не участва в проучването. „Това е потенциална възможност. Но в момента е просто това – една възможна идея“.

Но когато астрономите изследват по-голямата вселена, идеята не изглежда толкова изненадваща. Планетите имащи между два и десет пъти по-голяма масата от тази на Земята са невероятно разпространени в цялата галактика, което прави странно, че в нашата Слънчева система няма нито една.

„Ако не беше в нашата Слънчева система, мисля, че хипотезата почти със сигурно щеше да бъде вярна. Намирането на Деветата Планета в нашата слънчева система ще бъде едновременно променящо досегашната астрономическа наука и необикновено вдъхновяващо“, би било драматично потвърждение на теорията и използваните научни методи“, казва Лафлин.

Статията е отпечатана от списание Quanta, издание на фондация „Симонс“.