Нобелова награда за химия за репарациите на ДНК

Нобеловата награда за химия за 2015 година се присъжда за откриването на клетъчния инструментариум за репарациите на ДНК.

С високото отличие са удостоени Томас Линдал (работи във Великобритания), Пол Модрич и Азиз Санкар (и двамата работят в САЩ). Това обяви Кралската шведска академия на науките в Стокхолм, отговаряща за избора на лауреати на наградата.

„За инструментариума, който позволява на молекулярно ниво да се покаже как клетките „ремонтират“ увредените ДНК и съхраняват генетичната информация“, се казва в съобщението на Нобеловия комитет.

Церемонията по награждаването на представените лауреати ще се състои по традиция на 10 декември, в деня на кончината на основателя на Нобеловите награди – шведския предприемач и изобретател Алфред Нобел (1833-1896).

Четири от петте завещани от него награди – в областта на физиологията или медицината, физиката, химията и литературата, както и в областта на икономиката, учредена през 1968 година в памет на Нобел от шведската Държавна банка, ще бъдат връчени в Стокхолм.

Наградата за мир, според волята на нейния основател, винаги се връчва в Осло и също на 10 декември.

Сумата на всяка от Нобеловите награди тази година е 8 милиона шведски крони (953 000 долара).