Ново откритие предизвиква теорията на Айнщайн

Ивайло Красимиров

По-рано през тази година физиците празнуваха откритието на LIGO (Обсерваторията за гравитационни вълни чрез лазерен интерферометър) – вълни в кривата на пространство времето – вследствие сливането на черни дупки, което представлява потвърждение на теорията на относителността на Алберт Айнщайн. Сега се оказва обаче, че откритието може да „чупи“ същата теория по краищата на черната дупка.

Физиците, изучаващи данните на LIGO от сливането на черни дупки, твърдят, че те разкриват „ехо“ от гравитационни вълни, което противоречи на предсказанията, направени от Айнщайн в Общата теория на относителността. Това „ехо“ е потвърдено от LIGO в повече от един случай. Досега физиците вярваха, че Теорията се „чупи“ в екстремни условия като тези, които се наблюдават в ядрото на черната дупка. Това наблюдавано ехо обаче показва провал на Теорията по краищата на черната дупка, далеч от центъра.

Според стандартния модел, базиран на теорията на Айнщайн, нищо не трябва да бъде откривано на ръба на черна дупка (нейния хоризонт на събитие). Това противоречи на други теории като например тази, която кореспондира с квантовата физика и която предполага, че на хоризонта на събитието трябва да има „огнена стена“, пръстен от високоенергийни частици около него.

Космологът Ниайеш Афшорди от Университета Ватарло в Канада създава модели на такива сливания на черни дупки с предположението, че те „имат нещо“ в своя хоризонт на събитието. Времето на ехото, следващо освобождаването на гравитационни вълни в сливанията на черни дупки, записани от LIGO, съвпада напълно с това, което демонстрират моделите на Афшорди. Това подкрепя идеята, че краищата на черните дупки наистина имат някаква структура, а не нищо, както твърди теорията на Айнщайн.

Наблюденията на LIGO предлагат вълнуваща възможност да разследваме нов физичен режим,

казва Стив Гидинс, астрофизик от Университета Калифорния, Санта Барбара (UCSB).

Засега са необходими още изследвания, за да се потвърди дали това ехо е чиста случайност или пък е нещо, което може да напълно да преоформи разбирането ни за хоризонт на събитието на черните дупки. Ако това се потвърди, ще ни трябва нова теория, която да обясни този и други подобни феномени, най-малкото докато не се появи „неуловимата Теория на всичко“.

Добрата новина е, че ще има още високочувствителни данни от LIGO, така че ще можем да потвърдим или да отхвърлим това в рамките на следващите 2 години,

казва Афшорди.

Не е изненадващо, че вселената продължава да потвърждава теории от физиката и да ги отхвърля в следващата минута. Огромна част от вселената е все още напълно неизвестна и въпреки че теорията на Айнщайн е относително успешна, развитието на технологиите ще ни позволява да предизвикваме отново и отново по – ранните предположения.