Облъчване с магнитно поле подкопава вярата ни в Бога

robertlanzabiocentrism.com

Британските учени и техните американски колеги са открили, че облъчването на мозъка с магнитно поле снижава остротата на вярата в Бога и свръхестествените същества и намалява степента на неприемане на имигрантите, се казва в статия, публикувана в Social Cognitive & Affective Neuroscience.

„Често се обръщаме към идеологията, когато се сблъскваме с неразрешими или сложни проблеми. Искахме да разберем свързан ли е мозъчният участък, който използваме за решаване на практически проблеми – такива като заобикаляне на препятствия при ходене, с търсенето на решения на абстрактни проблеми, свързани с идеологията“, казва Кейзе Ицума (Keise Izuma) от Калифорнийския университет в Лос Анджелис (САЩ).

Ицума и колегите му експериментирали с т.нар. транскраниална магнитна стимулация – методика за „безконтактна“ стимулация или потискане на активността в една или друга част от мозъка с високочестотни или нискочестотни магнитни импулси.

Този похват, както показват опитите от последните години, позволил на учени и медици да избавят редица доброволци от болест на Паркинсон, вредни навици от рода на пушене, а също да ги научат по-бързо да смятат наум и по-добре да възприемат нови езици и неизвестни им думи.

„В нашите експерименти решихме да напомним на хората за смъртта, тъй като предишните опити показаха, че човечеството все по-често се обръща към религията пред лицето на възможната смърт. Когато снижихме активността на мозъка в задната част на орбитофронталната кора, участниците в експеримента бяха склонни по-рядко да си спомнят за Бога и религиозните идеали“, продължава ученият.

По думите на Ицума стимулацията на мозъка довела до това, че участниците в експеримента започнали с 32% по-малко да вярват в Бога и свръхестествените сили. Това се проявявало в намаляване на увереността на доброволците, че висши същества и техни противници в лицето на дявола и прочие сили се намесват в нашия живот.

Като разкрили връзката между „центъра за вземане на битови решения“ в мозъка и остротата на вярата в Бога, учените проверили влияе ли потискането на неговата активност върху това, как участниците се отнасят към имигрантите и на степента на техния национализъм. За тази цел учените им раздали по един памфлет, който критикувал или прославял САЩ, написан уж от нелегитимни имигранти.

Както показали опитите, стимулацията на орбитофронталната кора довела до това доброволците с остро националистични възгледи да започнат по-меко да се отнасят към имигрантите и по-спокойно да понасят критиката на имиграционния режим и външната политика на САЩ от тяхна страна.

В близко време учените планират да продължат експериментите, в рамките на които ще се опитат да разберат защо съществува връзка между тази част на мозъка, идеологията и религията, а също да изяснят може ли да се постигне обратното – да се засилят тези чувства със стимулация.