Обясниха появата на нов японски остров

© Japan Coast Guard

Японски геолози са изучили механизмите на образуване и трансформация на безименен остров, възникнал благодарение на изригването на подводен вулкан в архипелага Огасавара през ноември 2013 година.

Резултатите от изследването са представени в сп. Geology, съобщава Gizmodo.

Островът се появил в резултат на подводно изригване (сюртсейски тип) – пирокластичният материал се е наситил с вода и се е разнесъл около огнището. С времето на островчето е възникнал конус от охладена лава, а вода е покрила достъпа до огнището. След това изригването е протекло по стромболийски тип (2-3 по скалата на показателите на вулканичната експлозивност) – сравнително маломощни, сухи изригвания, постепенно натрупващи материал върху повърхността на острова.

Крайният резултат на процеса е станал остров, който учените сравнили с главен мозък – такава картина дават пресичащите се потоци лава. Именно тези издатини и тунели от лава най-много заинтересували изследователите.

Установено било, че лавата е започнала да тече не директно от кратера на вулкана към морето, а е тръгнала по заобиколен път, като постепенно изстивала и образувала сложен лабиринт.

Новият остров още през 2014 година се слял с разположения наблизо стар (Нишиношима) и образувал суша с площ 1,26 квадратни километра. Но изригванията и нарастването на вулканичния обект не спрели.

През 2015 година същият екип японски геолози предупредиха, че Нишиношима може да стане причина за цунами – ако неговите брегове от лава рухнат в морето. Кратерите на острова ежедневно изригват 200 000 куб. м лава (това е достатъчно да се запълнят 80 олимпийски басейна).