Обясниха природата на пръстеновидните токове около Земята

Протоните в период на спокойствие (вляво) и при геомагнитна буря (вдясно). © Johns Hopkins APL

Геофизици от САЩ са открили нови особености на поведението на пръстеновидното електричество около Земята, чието поведение в период на магнитни бури се определя от нискоенергийни протони.

Изследването е публикувано в изданието Geophysical Research Letters, съобщава НАСА.

Когато на Слънцето няма геомагнитни бури, около планетата циркулира пръстеновидно електричество от високоенергийни протони (с енергия стотици хиляди електронволта).

В случай на смущения на звездата този ток се усилва от нискоенергийните протони. В изследването си учените за първи път са посочили ролята на ниско- и високоенергийните протони в този ток.

По-рано поведението на пръстеновидния ток е описвано с помощта на индекса Sym-H, което е невярно, както показало изследването, тъй като той описва само тока на нискоенергийните протони.

Новото изследване ще позволи много по-точно да се прогнозира поведението на магнитното поле на планетата, използвайки постоянно съществуващия ток от високоенергийни частици.

Учените са стигнали до своите изводи с годишни наблюдения, направени с помощта на спътниците VAP (Van Allen Probes). Хипотезата за наличието на кръгово електричество, намиращо се на 10–60 хиляди километра над повърхността на планетата, е изказана за първи път в началото на ХХ век. Тя е позволила да се обяснят глобалните изменения на магнитното поле на Земята.