Октоподите може би са извънземни

Learning-mind
Димитър Димитров

Ако ще търсим извънземен живот, по-добре първо да погледнем на Земята, или по-скоро във водата. Ново откритие намеква, че октоподите може би са извънземни. Вижте защо това най-вероятно е истина.

Изследователи от Чикагския университет са открили, че генетичният код на октопода не прилича на никой друг на Земята. Най-малкото, е странно, че главоногите имат над 33 000 гена, които кодират протеините им. Това са повече от човешките гени.

Гените са отговорни за развитието на протеините. В ДНК на октоподите има „подскачащи“ гени. Тази ДНК е разбъркана по природа – няма никаква организация. Гените на повечето същества са групирани тясно и образуват спирална структура, докато при октопода се намират на случайни места. С други думи, октоподите нямат определени гени, които да извършват определени функции.

Да погледнем т.нар. „хокс“ гени, които отговарят за движението на тялото. При повечето живи организми тези гени са групирани заедно, но при октопода те са разхвърляни из целия геном.

„Октоподът е различен от всичко друго на планетата, дори и от мекотелите. Има голям мозък, 8 ръце, които могат да хванат всичко и показва забележителни умения в трудни ситуации“, казва доктор Клифтън Рагсдейл (Clifton Ragsdale) от Чикагския университет.

Калифорнийският петнист октопод

В сп. Nature изследователите публикували описание на генната последователност у Калифорнийския петнист октопод. Те открили някои генетични черти, които са отговорни за еволюцията, която е насочила вида към развиването на камуфлаж и необикновена нервна система. Геномът на октопода е малко по-малък от човешкия, но много по-детайлизиран и разнообразен. В петнистия октопод има 2.7 млрд. базови двойки с дълга последователност. Изследователите анализирали 12 различни тъкани и открили стотици специфични гени, които отговаряли за развитието на мозъка, вендузите и кожата на октоподите.

Британският зоолог Мартин Уелс (Martin Welss) казва: „Октоподът е извънземно. За първи път проследихме генома на извънземно.“

Е, не са зелени човечета или огромни амеби, но поне е храна за размисъл. Кой знае? Възможно е октоподът да ни покаже и други извънземни на Земята.

Learning mind