Още една планета, която може би крие живот?

© PHL @ UPR Arecibo, NASA Hubble, Stellarium

Новооткрита екзопланета може би крие живот. Според космическите мерки чуждият свят се намира близо до Земята.

Международен екип астрономи откри екзопланета до звездата Gliese 832 в така наречената обитаема зона, която предполага наличието на условия, необходими за поддържането на вода в течно състояние на повърхността на планетата.

Планетата, наречена Gliese 832c, се намира само на 16 светлинни години от Земята. За сравнение, най-близката до нас звезда Проксима Центавър е на 4,2 светлинни години от Слънцето.

Поради своята огромна маса Gliese 832c може да се разглежда като суперземя. Тя е пет пъти по-масивна от нашата планета и се завърта около своята звезда за 36 дни. Нейното светило е червено джудже, доста по-бледо и студено от нашето Слънце. Но поради близостта до звездата си Gliese 832c получава толкова енергия, колкото и Земята от Слънцето, казват изследователите.

Gliese 832c наистина много прилича на Земята. По индекс на подобие (Earth Similarity Index, ESI) тази екзопланета е сравнима с такива светове като Gliese 667Cc (ESI = 0.84) и Kepler-62e (ESI = 0.83).

Както казва Абел Мендес Торес, директор на Planetary Habitability Laboratory към университета на Пуерто Рико в Аресибо, Gliese 832c има индекс 0,81, което я прави важен обект за бъдещи наблюдения.

Екзопланетата Gliese 832c е открита по слабите гравитационни колебания на майчинската си звезда от три отделни спектрометъра, разположени на телескопи в Австралия и Чили.

Планетата се явява второто от откритите тела, въртящи се около звездата Gliese 832. Друг космически обект в тази система се явява газовият гигант 832b, открит през 2009 година. Той извършва пълно завъртане около звездата за около девет години.

Планетната система Gliese 832 се разглежда като умалена версия на нашата Слънчева система потенциално подобна на Земята планета и газов гигант от типа на Юпитер.

И все пак засега не е ясно колко прилича на Земята Gliese 832c. Откривателите ѝ допускат, че тя може да е втора гореща Венера с плътна атмосфера.