Откриха екзопланета близнак на Земята

Ивайло Красимиров

Ново проучване твърди, че астрономи са открили планета с почти същия размер като Земята, която има орбита в обитаемата зона на звездата си, където течна вода може да съществува. Наличието на течна вода показва, че планетата би могла да поддържа живот.

Този новооткрит свят, наречен Kepler-1649c, е на 300 светлинни години от Земята и обикаля около звезда, която е с около една четвърт от размера на нашето Слънце.

Вълнуващото е, че от всички около 2000 екзопланети, открити с помощта на наблюдения от космическия телескоп Kepler, този свят е най-подобен на Земята, както по размери, така и по прогнозна температура, казват от НАСА.

„Този интригуващ, далечен свят ни дава още по-голяма надежда, че втора Земя лежи сред звездите и чака да бъде намерена“, казва Томас Зурбухен, асоцииран администратор на дирекцията за научна мисия на НАСА във Вашингтон.

Въпреки че от НАСА казват, че има и други екзопланети, които са по-близо до Земята по размери, а други може да са по-близо до Земята по температура, няма друга екзопланета, която да е по-близо до Земята и в двете стойности, която също да се намира в обитаемата зона на нейната звездна система.

Този новооткрит свят е само 1,06 пъти по-голям от нашата планета. Също така количеството звездна светлина, което получава от звездата-домакин, е 75% от количеството светлина, което Земята получава от нашето Слънце – което означава, че температурата на екзопланетата може да е подобна на тази на Земята.

Но има и съществена разлика – за разлика от Земята, тя обикаля около звезда червено джудже. Този тип звезди са известни със звездни пламъци, които могат да направят околната среда на всяка планета трудна за потенциален живот.

Учените са открили тази планета, преглеждайки стари наблюдения от космическия телескоп Kepler, който агенцията спря през 2018 г. (Въпреки че мисията Kepler на НАСА приключи през 2018 г., когато свърши горивото на космическия телескоп, учените все още правят открития, докато продължават да изследват информацията, която Кеплер изпрати обратно на Земята.)

„Колкото повече данни получаваме, толкова повече признаци виждаме, сочещи идеята, че потенциално обитаемите екзопланети с размер на Земята са често срещани около тези видове звезди“, казва водещият автор на изследването Андрю Вандербург, изследовател от Тексаския университет в Остин.

„С червени джуджета почти навсякъде около нашата галактика и тези малки, потенциално обитаеми и скалисти планети около тях, вероятността една от тях да не е твърде различна от нашата Земя изглежда малко по-голяма“, казва той.

Новото проучване е публикувано в списание The Astrophysical Journal Letters.