Откриха огромно езеро с течна вода на Марс

Ивайло Красимиров

Eзеро с течна вода и дължина от 12 мили (19,3 км) е открито под полярните ледени шапки на Марс, което поражда надежда, че може да съществува живот под повърхността на Червената планета.

Учените, работещи с радари, проникващи в дълбочина от борда на сондата „Марс експрес“, на Европейската космическа агенция, която обикаля над Червената планета, обявиха откритието си в сряда, 25 юли, като сложиха край на спекулации продължили десетилетия.

Огромното водно тяло се намира на около километър и половина под южния марсиански леден полюс и се вижда на радарите подобно на езерото Восток на Земята, което се намира на около 4 км под Антарктида и съдържа повече от 3500 вида живи организми.

„Това вълнуващо откритие е връхна точка за планетарната наука и ще допринесе за разбирането ни за еволюцията на Марс, за историята на водата на съседната ни планета и нейната обитаемост“, казва Дмитрий Титов, учен на ESA Mars Express.

„Продължителността на извършваните изследвания с Марс Експрес и усилията на екипа работещ с радарите да преодолее много предизвикателства, позволиха да се получи този много очакван резултат, демонстрирайки, че мисията все още има голям научен потенциал“, казва Титов.

Марс Експрес стартира на 2 юни 2003 г. и ще прекара 15 години в орбита до 25 декември тази година.
Учените отдавна подозират, че някога е имало много вода на Марс, защото са намерили доказателства за изсъхнали езера и речни корита. Също така се предполага, че водата може да съществува под полярните ледени шапки, тъй като под ледник водата приема течно състояние по-лесно.

Радарното изследване показва, че южният полярен регион на Марс е съставен от много слоеве лед и прах до дълбочина около 1.5 км., но след това се променя и приема течна форма на водата.

„Тази подземна аномалия на Марс показва при радарните анализи свойства, присъщи на вода или богати на вода седименти“, заявява Роберто Оросей, главен изследовател на експеримента MARSIS и водещ автор на изследването, публикувано в списание Science.

„Това е само една малка част от проучването, вълнуваща перспектива е да се мисли, че може да има повече от тези подземни джобове с вода и другаде, които все още трябва да бъдат открити.

„Виждахме намеци за интересни подземни функции в продължение на години, но не можехме да възпроизведем точно резултата, защото скоростта на вземане на проби и разделителната способност на данните ни бяха прекалено ниски.“

Според Джонатан Лънин, директорът на Центъра за астрофизика и планетарна наука в университета Корнел, сега ще бъде вярно Марс да бъде наречен „океанския свят“, който би могъл да поддържа живот.

„Възможността за течно водно езеро под полярната шапка на Марс прави Червената планета още един „океански свят“, в който има течност под ледения слой. Другите океански светове включват Европа, Титан и Енцелад.

„Докато древният Марс може да е имал повърхностни морета или океани, възможността за океан под ледената шапка – в съчетание с откриването на органични молекули в кратера на Гейл – повдига възможността за микробен живот, съществуващ понастоящем на Марс.