Откриха първият многоклетъчен организъм, който не се нужда е от кислород

Ивайло Красимиров

Изследователи откриха единственото известно животно, което не се нуждае от кислород, за да оцелее, обикновен паразит, който до голяма степен е свързан с рибата сьомга.

Изследването, публикувано във вторник в списанието Proceedings of the National Academy of Sciences установява, че паразитът Henneguya salminicola не се нуждае от аеробно дишане, за да оцелее – откритие, което може да промени начина, по който разбираме живота на Земята и извън нея.

Многоклетъчният организъм, който е част от група животни, тясно свързани с медузите, известни като Myxozoa, изобщо не диша и няма митохондриална ДНК.

Това е първото многоклетъчно животно, открито в дивата природа, което няма ДНК, която съдържа гените, отговорни за дишането, и е загубило „способността да извършва аеробно клетъчно дишане“ се казва в изследването. Известно е, че някои едноклетъчни организми не се нуждаят от дишане, за да оцелеят. Сега това се потвърждава за първи път при многоклетъчен организъм.

Изследване, публикувано през 2010 г., спекулира, че един вид loriciferans, друго микроскопично животно, може да оцелее без кислород, въпреки че тази констатация не е напълно потвърдена, според BBC.

H. salminicola е доста често срещан паразит, причиняващ болестта „млечна плът“ или „тапиока“ при сьомга, според ръководство, публикувано от отдела за риба и дивеч в Аляска. Болестта на „млечна плът“ води до неприятни кисти по плътта на сьомгата, но като цяло е безвредна за хората и самите риби.

Тъй като H. salminicola пребивава вътре в рибата, мъничкото същество се е развило, за да оцелее при недостатъчно снабдяване с кислород.

Изследователите установили, че в хода на своя еволюционен процес животното е успяло да оцелее, като елиминира много черти, свързани с многоклетъчни видове. Този организъм е загубил тъканите, нервните си клетки, мускулите си, т.е. почти всичко“, казва пред списание Live Science Дороте Хючън, еволюционен биолог от Израелския университет в Тел Авив и съавтор на изследването. „И сега откриваме, че са загубили и способността си да дишат.“

Остава неясно как H. salminicola оцелява без кислород, но Хючън спекулира пред изданието Хаарец, че вероятно това става като паразитът изсмуква енергия от своя домакин-приемник.