Откриха солени езера под ледника на южния полюс на Марс

Ивайло Красимиров

Учени са открили поредица от солени езера под ледниците на южната ледена шапка на Марс. Изследователите смятат, че течността в тези езера не замръзва и не става твърда, въпреки ниските температури на ледниците на Марс, поради изключително високите концентрации на сол.

Космическият кораб „Марс Експрес“, който изследва червената планета от 2005 г., преди това е открил признаци на леден басейн на южния полюс на Марс, но не е ясно дали езерото е течно или какво съдържа.

За да разберат това, група италиански, немски и австралийски изследователи са приложили радио-ехо техника, която сателитите на Земята използват за откриване на подземни езера в Антарктида. Те сканират района няколко пъти от 2010 до 2019 г., след което публикуваха резултатите си в списание Nature Astronomy.

Анализът потвърждава течно-водната природа на подземното езеро на Марс, както и изключителната му соленост.

Елена Петтинели, професор по геофизика в италианския университет Roma Tre, която ръководи проучването, казва пред NBC News, че учените са „много по-уверени сега“, че тези марсиански езера съществуват.

„Направихме много повече наблюдения и обработихме данните напълно по различен начин“, добавя Петтинели.

Нещо повече, изследователите са открили и „по-обширна, сложна система от водни петна, заобикалящи езерото под ледника“, според изследването.

Откритието предполага още едно възможно местообитание за живот, което съществува на Марс.

Учените смятат, че марсианската повърхност някога е била богата на реки, езера и морета, но цялата повърхностна вода се изпарява, тъй като поток от частици от Слънцето отнема атмосферата на планетата. Силното магнитно поле на Земята, за разлика от Марс, позволява да се задържат атмосферата и повърхностните води.

Всеки микробен живот, който може да е съществувал на повърхността на Марс, може с времето да мигрира под повърхността, когато водата изчезне – може би към езера, като тези под южния полюс на Червената планета. Новото изследване показва, че подобни езера могат да бъдат често срещани на планетата.

„Съществуването на единично езеро под ледника може да се отдаде на ad hoc условия, като наличието на вулкан под ледената покривка или някаква друга ситуация, уникална за конкретното местоположение, където открихме първото подледниково езеро“, каза Петтинели пред ScienceAlert. „Откриването на цяла система от езера обаче, предполага, че процесът им на формиране е относително прост и евентуално общ“.

Някои учени обаче са скептични. Планетарният учен Джак Холт казва пред NBC, че подпочвените води, описани от екипа на Петтинели, са „в най-добрия случай неравномерна мокра утайка“. „Но дори и това е доста свободно предположение“, казва Холт, тъй като Марс може просто да е прекалено студен дори за повърхностна хиперсолена вода.

Плюс това, ако тези езера бяха течни, „трябва да има извори, които да изтичат по ръба на полярната шапка“, добавя той, „а това не е така“.

Не е известно дали Марс някога е бил място на което е съществувал живот. За да разследва този въпрос, НАСА пусна своя ядрен марсоход Mars Perseverance през юли т.г. Той е настроен да търси признаци на древен живот на повърхността на Червената планета и да подготвя проби от марсиански скали за бъдеща мисия, която да ги върне на Земята. Очаква се роувърът да кацне на Марс на 18 февруари 2021г.

„Има ли живот там? В продължение на 20 години изследваме околната среда на Марс и сме готови да поставим този въпрос“, казва администраторът на НАСА Томас Зурбухен по време на изстрелването на марсохода. „За първи път от десетилетия насам астробиологична мисия? Готови сме за това.“

Статия на Business Insider.