Откриха въглероден диоксид в атмосферата на далечна планета

Ивайло Красимиров

Космическият телескоп Джеймс Уеб – JWST, може да направи много повече от това да създава удивителни изображения на Вселената. Обсерваторията за първи път откри ясни доказателства за въглероден диоксид в атмосферата на планета, която не е в нашата слънчева система. Той откри газа на WASP-39 b, газов гигант, който обикаля около звезда на около 700 светлинни години от Земята. Телескопите Хъбъл и Спицър преди това откриха водна пара, натрий и калий в атмосферата на планетата. Но JWST има по-мощни и чувствителни инфрачервени възможности и успя да улови и подписа на въглеродния диоксид.

Разбирането на състава на атмосферата на една планета може да ни помогне да научим повече за нейния произход и еволюция“, отбелязва официален акаунт на JWST в Twitter. „Успехът на Уеб тук предлага доказателство, че той също може да открива и измерва въглероден диоксид в по-тънките атмосфери на по-малки скалисти планети в бъдещето.“

НАСА по-рано публикува спектроскопски данни от JWST, заснети на WASP-96 b, газова екзопланета, която е на приблизително 1150 светлинни години. Обсерваторията откри „недвусмисления подпис на водата“, заедно с мъгла и облаци, за които досега не се смяташе, че съществуват на WASP-96 b.

Също тази седмица изследователите обявиха откриването на екзопланета, която е на около 100 светлинни години от нас. Беше открита с помощта на сателита за изследване на транзитната екзопланета на НАСА и наземни телескопи, а не от JWST, но може да заслужава по-отблизо поглед от него. Изследователите смятат, че водата може да съставлява до 30 процента от масата на TOI-1452 b, която е смятана за „супер-Земя“. Планетата е около 70 процента по-голяма от Земята и може да има „много дълбок океан“.