Уточниха обстоятелствата на зараждането на живота

© B. Saxton; NRAO/AUI/NSF

Учените за първи път са открили в центъра на Млечния път молекули на един от „строителните елементи“ на живота – пропиленоксид, – способни да се „завъртат“ наляво или надясно.

Това ни приближава към разгадаване на тайните на раждането на живота, става ясно от статия, публикувана в изданието Science.

„Следващата крачка е да определим колко в този облак са „десните“ и „левите“ молекули. Откривайки хирални молекули в Космоса, сега получаваме възможност да изучим как и къде се формират те, преди да попаднат в материята на кометите и астероидите.

Това на свой ред ни позволява да търсим отговор на въпроса за това, каква роля е играло това им свойство в зараждането на живота и в това, защо всички представители на живота на Земята се явяват „леви“, казва Брет Макгуайър (Brett McGuire) от Националната радиоастрономична обсерватория на САЩ.

Една от главните тайни на произхода на живота на Земята е въпросът, защо всички съществуващи днес живи същества се явяват своеобразни химични „леви“, което се проявява в това, че клетките използват изключително тези аминокиселини, които са завъртени наляво, при синтеза на белтъци и други компоненти на клетките. Със захарите ситуацията е обратната – животът използва само „десни“ въглехидрати.

Първите опити да се разкрие природата на този феномен са показали, че реакциите на „неорганичния“ синтез произвеждат равно количество „леви“ и „десни“ аминокиселини, което свидетелства в полза на еднаквата им концентрация в първичния океан на Земята. Откриването на „космически“ въглехидрати и аминокиселини в метеорити и комети не е дало отговор на въпроса, тъй като концентрацията на „десни“ и „леви“ вещества се оказала еднаква.

Както разказа Макгуайър, досега учените не са откривали сложни органични молекули извън пределите на Слънчевата система, които да притежават хиралност – възможност да завъртат светлината „наляво“ или „надясно“. Това пречело на търсенето на корените на „левичарството“ на живота и на моделирането как е изглеждала Слънчевата система в първите моменти от своето съществуване.

Макгуайър и колегите му са изяснили, че такива молекули все пак присъстват в междузвездната среда, наблюдавайки центъра на галактиката с американския телескоп Грийн Банк и австралийския Паркс.

Като изучили спектъра на студения газов облак Sgr B2, разположен до свръхмасивната черна дупка Sgr A*, учените са открили следи от присъствие на пропиленоксид (С3Н6О), чиито молекули може да са обърнати в две различни страни. От това вещество може да се формират редица аминокиселини и захари.

Откриването на хирални молекули в свръхстуден газов облак може да означава, че сложните химични реакции и съединения могат да произхождат и да се формират дори при много ниски температури, превишаващи абсолютната нула само с 5 градуса по Келвин.

Според Макгуайър подобни вещества възникват в дълбините на Космоса в два етапа – първоначално по-простите молекули възникват в резултат на сблъсъци между самите базови съединения – метан, амоняк, кислород.

След това тези молекули попадат на повърхността на зрънцата лед и прах, където преживяват по-сложни химични трансформации, и след това се изпаряват, насищайки газови облаци от рода на Sgr B2 с бъдещи „елементи на живота“.

Неговото изучаване, както се надяват учените, ще ни помогне да разберем защо всички аминокиселини са обърнати „наляво“, а захарите – „надясно“.