Откриването на странна орбита на екзопланета може да се окаже важно за Планета Девет

Ивайло Красимиров

Учените отдавна теоретизират и спорят за съществуването на Планета Девет в Слънчевата система. Странната планета с още по- странна орбита сега получава още доказателства, които предполагат, че съществуването й е възможно.

Изследователи, използващи космическия телескоп Хъбъл, са установили, че екзопланета подобна на Юпитер, отдалечена на 336 светлинни години от Земята, HD 106906 b, има орбита, която е толкова ексцентрична, че преминава покрай ръба на отломките на бинарната си звездна система и прави една обиколка на всеки 15 000 години.

Това е като Юпитер да има орбита, извеждаща го отвъд пояса на Кайпер. Ако Планета Девет съществува, това би могъл да е начина да обикаля около Слънцето.

Астрономите откриха тази екзопланета за първи път през 2013 г., но бяха необходими точни измерванияа от Хъбъл (включително историческа информация) за изчисляване на орбитата й.

Това е първата планета от този вид, за която се знае, че има такава странна орбита и изминава този невероятен път. Не е сигурно как HD 106906 b е постигнала тази орбита, но според водещата теория, подобна орбита се е формирала близо до бинарната звезда, а плъзгането в газовия диск я е изтеглило навътре.

Гравитационните ефекти на двете звезди изстрелват орбитата на планетата навън, но преминаваща звезда стабилизира орбитата й, като пречи на екзопланетата да се превърне в измамна планета.

Тези констатации могат да предложат рядък поглед в ранните дни на звездните системи, включително и на Слънчевата система. Звездната система на HD 106906 b е „само“ на 15 милиона години – очевидно не е нужно да се чака дълго, за да се образува подобна на Планетата Девет орбита. Младите звезди често имат активни космически райони и това е доказателство за подобна активност.

Има много въпроси без отговор, но на някои от тях може да се отговори относително скоро. Екипите се надяват да използват новия космическия телескоп Джеймс Уеб, за да потвърдят данните си, но също и да определят дали планетата улавя материал на излизане в орбитата си и дори да има мини-система от отломки. Колкото и необичайна да е орбитата на HD 106906 b в момента, може да се окаже още по-странна, след като астрономите я погледнат отблизо.