Предлагат метод, с който да се определи дали Планета Девет е първична черна дупка

Ивайло Красимиров

Учени от Харвардския университет и Инициативата „Черна дупка“ (BHI) са разработили нов метод за намиране на черни дупки във външната част на Слънчевата система и с него да определят веднъж завинаги истинската същност на хипотетичната Планета Девет.

Статия приета за публикация в The Astrophysical Journal Letters, изтъква способността на бъдещата мисия за изследване на Наследството на Пространството и Времето (Legacy Survey of Space and Time или LSST) да наблюдава акреционните възпламенявания, наличието на които може да докаже или изключи съществуването на Планета Девет като черна дупка.

Учените от Харвард – Д-р Ави Льоб, проф. Франк Б. Баирд-младши, и Амир Сирай, разработват новия метод за търсене на черни дупки във външната Слънчева система, въз основа на огнени струи, които са резултат от прекъсването на прихващани комети.

Изследването предполага, че LSST има способността да намира черни дупки, като наблюдава за напластяване, в резултат на въздействието на малки облачни обекти на Оорт. За Облака на Оорт се предполага, че има форма на сфера, съдържаща комети и обгръщаща Слънцето на разстояние от около 50 до 100 хил. АЕ, разстояние приблизително равно на 1000 орбитални радиуса на Плутон или почти една светлинна година (¼ от разстоянието до най-близката звезда Проксима Кентавър).

Най-вътрешната част от Облака на Оорт е разположена в равнината на еклиптиката близко до пояса на Кайпер. Въпреки че все още няма директни наблюдения, за него се предполага, че е източник на почти всички комети навлизащи във вътрешността на Слънчевата система.

„В близост до черна дупка малки тела, които се приближават до нея, ще се стопят в резултат на нагряване от фоновото натрупване на газ от междузвездната среда върху черната дупка“, казва Сирай. „След като се стопят, малките тела са подложени на прекъсване на приливите и отливите от черната дупка, последвано от натрупване от тялото, прекъснато от тъканта, върху черната дупка.“

А Льоб добавя: „Поради естеството на черните дупки, радиацията, която материята излъчва по пътя си към устието на черната дупка, е единственият ни начин да осветлим тази тъмна среда.“

Бъдещите търсения за първични черни дупки могат да бъдат определени от новия метод. „Този метод може да открие или да изключи черни дупки хванали в капан планета до ръба на облака на Оорт или около сто хиляди астрономически единици“, казва Сирадж. „LSST има широко зрително поле, което покрива цялото небе отново и отново и търси преходни огнени изблици“, казва Льоб. „Други телескопи са добри в насочването към известна цел, но не знаем къде точно да търсим Планетата Девет. Знаем само широкия регион, в който може да пребивава.“

Сирай добавя: „Способността на LSST да изследва небето два пъти седмично е изключително ценна. Освен това, неговата безпрецедентна дълбочина ще позволи откриването на пламъци в резултат на сравнително малки удари, които са по-чести от големите.“

Новото изследване се фокусира върху прочутата Планета Девет, като главен първи кандидат за откриване. Предмет на много спекулации, повечето теории предполагат, че Планета Девет е неоткрита досега планета, но може също така да отбележи наличието на черна дупка от планета-маса.

„Планета Девет е непреодолимо обяснение за наблюдаваното групиране на някои обекти извън орбитата на Нептун. Ако съществуването на Планета Девет бъде потвърдено чрез директно електромагнитно търсене, това ще бъде първото откриване на нова планета в Слънчевата система след два века, без да броим Плутон“, казва Сирай и добавя, че неуспехът да се открие светлина от Планетата Девет – или други скорошни модели, като например предложението за изпращане на сонди за измерване на гравитационното влияние – би направил модел на черната дупка още по-интригуващ. “

Има много спекулации относно алтернативни обяснения за аномалните орбити, наблюдавани във външната Слънчева система. Една от изложените идеи беше възможността Планета Девет да е черна дупка с размер на грейпфрут с маса от пет до десет пъти по-голяма от тази на Земята.

Фокусът върху Планета Девет се основава както на безпрецедентното научно значение, което би имало хипотетично откриване на черна дупка на планетата-маса в Слънчевата система, така и на продължаващия интерес да разберем какво има там. „Покрайнините на Слънчевата система са задният ни двор. Намирането на Планета Девет е все едно да откриете братовчед, живеещ в къщата зад дома ви, за който никога не сте знаели“, казва Льоб. „Веднага възникват нови въпроси: Защо е там? Как е получил местообитанието си? Оформя ли историята на Слънчевата система? Има ли повече подобни на него там?“