Откъде идва кислородът в самолета? (ВИДЕО)

Разбира се, всички знаят, че в самолетите има кислородни маски, но малцина се досещат, че няма кислородни резервоари в него. Откъде се взема кислородът на борда?

Когато кислородът започне да постъпва към маската, то вече е невъзможно да се спре. Кислородът не се извлича от бутилка или съд, който може да се затвори при необходимост. Когато дърпате маската, за да я поставите върху лицето си, вие пускате бурна химична реакция.

В самолетите се използват химични генератори на кислород, известни като кислородни свещи. Това са химични вещества, които при изгаряне отделят кислород в качеството на газ – страничните продукти от изгарянето се филтрират по пътя, а кислородът постъпва в маската, докато цялата смес не изгори.

Най-простата кислородна свещ представлява бариев прекис – прашец с бял цвят с два атома кислород на всеки атом барий, който често се използва във фойерверките. В двата случая той отделя кислород при нагряването – само че във фойерверките той е необходим, за да поддържа горенето, а в самолета – за да могат да дишат пасажерите.

Друг разпространен химикал е натриев хлорат, който при нагряване се превръща в кислород и натриев хлорид, или готварска сол. И най-накрая, някои кислородни свещи използват калиев хлорат или перхлорат – той се прилага например на МКС.

Средностатистическият химичен генератор в самолета е способен да изработва кислород о 12 до 20 минути, а единственият му недостатък е, че е лесно запалим.