Отново заговориха за откриване на гравитационни вълни

© Michael Koppitz / aei

Откриването на гравитационни вълни от обсерваторията LIGO е получило „независимо потвърждение“, съобщава известният космолог Лоруънс Краус в своя Twitter.

Гравитационните вълни, според теорията на относителността на Айнщайн, се изпускат от всяка материя, движеща се с ускорение. Колкото по-високи са ускорението и масата на обекта, толкова по-забележими ще бъдат те. Потенциалните източници на гравитационни вълни, включително двойки неутронни звезди, бели джуджета и черни дупки, са разположени толкова далече от Земята, че излизащите от тях вълни е почти невъзможно да се фиксират.

В началото на октомври м.г. в Twitter плъзнаха слухове, че специалистите от LIGO са успели да намерят намеци, че детекторът е успял да фиксира преминаването на една или няколко гравитационни вълни. Техен източник бил известният космолог Лоурънс Краус, който има връзки с участниците в проекта.

Списание Nature се опита да се свърже с пресслужбата на LIGO, която нито потвърди, нито отрече тези слухове, като заяви, че официалният отговор се заключава в това, че те сега анализират данните. Днес Краус обяви, че първоначалните му догадки са намерили независимо потвърждение, и повишил вероятността от справедливост на слуховете от 10-15% до 60%.

Според Краус информацията, с която разполага, получена в разговори с участници в проекта, изключва възможността сигналът, уловен от гравитационната обсерватория, да е бил добавен в данните на LIGO изкуствено за проверка на вниманието на учените, както нееднократно е постъпвало ръководството на проекта.

Техен източник, както пише чешкият космолог Любош Мотл (Luboš Motl), е двойка сближаващи се черни дупки с 10 слънчеви маси. По думите на учения LIGO може да е фиксирал не един, а два пика на гравитационни вълни, макар че засега не е ясно дали става дума за два различни сблъсъка на черни дупки, или за едно и също събитие.

Габриела Гонсалес, официален говорител на колаборацията, отбелязва пред британското издание The Guardian, че засега „LIGO няма никакви резултати“, които да не са готови да „споделят с обществеността“, и добавила, че всички сериозни открития преминават през сложна система на проверка и рецензиране преди публикуването им в научни издания.

И все пак тя не опровергала твърдението на Краус.

Както отбелязва Краус, ситуацията трябва да се проясни в близките два месеца. Ако физиците не направят гръмки изявления и не публикуват научни работи, то тогава тези слухове явно ще се окажат неверни.