Парад на планети и Дракониди – не пропускайте двете събития в едно

© NASA

Този октомври ни подарява възможност да наблюдаваме рядко космическо явление – така наречения малък парад на планети.

Едновременно четири планети – Венера, Марс, Меркурий и Юпитер, както и земният спътник – Луната – и най-ярката звезда от съзвездие Лъв – Регул – ще се построят в една линия на утринния небосклон.

Небесните тела започнаха да се подреждат още през изминалата нощ, на 8 октомври. Луната визуално започна да се сближава към посочените планети. Но апогеят на това наистина рядко небесно зрелище е тази нощ – 10 октомври.

Няколко часа преди изгрева на Слънцето парадът ще достигне максимална яркост и планетите ще могат да се наблюдават с невъоръжено око към 5:40 часа в събота.

Още на следващия ден – 11 октомври – парадът ще бъде напуснат от единия си участник – Луната. В този ден на утринния небосклон ще може да се наблюдава тънък сърп, тъй като едва 2% от повърхността на Луната ще останат осветени поради наближаващото новолуние.

Следващата седмица основен интерес ще представлява Меркурий, който около един час преди изгрев ще се вижда ясно с невъоръжено око в източната част на небосклона при ясно и безоблачно време.

След още седмица малкият парад ще се разпадне – по това време Меркурий вече ще се сближи толкова близо до Слънцето, че практически ще изчезне от небосклона.

На 17 октомври може да се наблюдава как Юпитер и Марс образуват подобие на „двойна планета“. В тази сутрин около 3 часа преди изгрева на Слънцето на небосклона тези две планети визуално ще бъдат разделяни от по-малко разстояние от видимата ширина на Луната, което е около 0,4 градуса. В следващите дни двете планети ще започнат да се отдалечават една от друга.

Малък парад на планети се нарича подреждането на не по-малко от три планети, видими с невъоръжено око. За последен път малък парад е наблюдаван през пролетта на 2011 година. Тогава освен четирите вече посочени планети в ранните сутрешни часове можел да се наблюдава и Уран.

Голям парад на планети има, когато на небето може да се наблюдават шест и повече планети. Това явление е по-рядко и за последен път е наблюдавано на 10 март 1982 година, а следващия път може да се очаква едва през 2161 година.

Освен малкия парад на планети тази нощ може да се види още едно прекрасно небесно зрелище –

метеорния поток Дракониди

Интензивният ежегоден метеорен поток Дракониди достигна своя пик тази нощ, когато всеки желаещ е можел да наблюдава около дузина метеора в час.

Драконидите ще могат да се наблюдават и в нощта на събота. Новолунието се очаква на 13 октомври и Луната няма да пречи на гледката, ако има ясно небе.

Метеорни дъждове се случват, когато Земята преминава през потоците малки частици, оставени от комети. Кометните частици, които обикновено имат големина на песъчинка, изгарят при навлизането в атмосферата, като оставят ярка светеща следа. Майчинската комета на Драконидите е кометата 21P/Джакобини-Цинер.

Както и други метеорни потоци, Драконидите са получили своето име от съзвездието, откъдето изглежда, че падат – така наречения радиант. Наблюдаващите небето в Северното полукълбо ще видят как метеорите се носят над главите им от съзвездие Дракон.

Съзвездие Дракон е осмото по величина на небето. То е толкова голямо, че „обгръща“ Полярната звезда. Сред прочутите му съседи са Голяма и Малка мечка.

Остана само да си пожелаем небето да се разчисти за ранобудниците, които имат желание да наблюдават две зрелища в едно – малкия парад на планети и Драконидите.