Планктон в илюминатора

© NASA

За способността на някои бактерии да оцеляват в Открития космос стана известно още през 2013 година.

Във вторник (19 август) ръководителят на руския сегмент на Международната космическа станция Владимир Соловьов разказал пред ИТАР-ТАСС, че руските космонавти и учени успели да открият форми на живот в хода на експеримент, наречен „Тест“.

По думите му на повърхността на илюминатора били открити следи от морски планктон – микрочастици.

Соловьов добавил, че през 2013 година по опитен път било потвърдено, че някои организми могат да живеят години на външната повърхност на МКС при факторите на космически полет. Под такива фактори се разбират вакуум, температура и жестоко космическо лъчение.

Той добавил, че преди подобни микрочастици били открити на повърхността на океана и че изобщо не са характерни за Байконур, откъдето се осъществяват стартовете на кораби към МКС. Според Соловьов съществуват „възходящи въздушни потоци, които улягат на повърхността на станцията“.

Въпросът за отнасянето на форми на живот от Земята в космическите простори притеснява и американските изследователи. Учените например допускат, че заедно с марсохода „Кюриосити“ на Червената планета може да са попаднали микроорганизми от Земята.

На сайта на Центъра за управление на полети пише, че проектът „Тест“ представлява експериментално изследване на възможностите за развитие на руския сегмент на МКС под действието на отлагане на агресивни продукти и представляващи собствената външна атмосфера на станцията.

В образци космически прах са открити представители на рода Mycobacteria и бактерии от рода Delftia, семейство Comamonadaceae. По такъв начин изследователите открили ДНК на морски бактериоплантктон, обитаващ Баренцово море. Главният въпрос остава как те са попаднали в Космоса.

Текущият експеримент се явява продължение на миналогодишния и е насочен към продължаване на търсенето, тъй като „Тест“ е предназначен включително за оценка на условията за жизнената дейност на микрофлората, включително микроорганизми биодеструктори.

Кат цяло идентифицирането на тези микроорганизми отново повдига въпроса за извънземния произход на някои бактерии. Още в края на XIX век известният шведски физикохимик Сванте Август Арениус е смятал, че микроби може да са попаднали на Земята с метеорити, появили се извън пределите на Слънчевата система. Освен това е възможен и обратният вариант, при който вещество от биосферата на Земята попада в космическото пространство.

Кадри от последната обработка на резултатите от експеримента „Тест“ може да се видят на сайта на бордовия инженер на МКС Олег Артьомев. Обработката на резултатите е проведена на 26 юни 2014 година, а образците били приготвени за изпращане на Земята.