„Плюнката“ на черна дупка

ФИАН/Астрокосмически център

Руската наземно-космическа обсерватория „Радиоастрон“ е получила първите детайлни данни за структурата на „плюнката“ на черна дупка в центъра на галактиката NGC 1275.

Те ще помогнат на учените да разберат как черните дупки предъвкват и изплюват материята, казва завеждащият лабораторията на Аерокосмическия център на ФИАН Юрий Ковальов, цитиран от РИА Новости.

Въпросната галактика е разположена в съзвездие Персей, на 222 млн. светлинни години от Земята. Тя се отнася към така наречените гигантски елиптични галактики и е една от най-големите в околностите на Млечния път.

В нейния център се намира свръхмасивната черна дупка 3C 84, от която излизат джетове – тънки снопове материя, нагрети до огромни температури и ускорявани до почти светлинна скорост. Тези „плюнки“ на черната дупка, както и излизащите от тях и от централната част на галактиката загадъчни „нишки“ от газ отдавна интересуват астрономите от цял свят.

Продължителните наблюдения на 3C 84, в които участвали 25 различни радиотелескопа в Европа, Русия, Корея и САЩ, позволили на „Радиоастрон“ да получи карта на околностите на черната дупка с рекордна резолюция от само 0,04 светлинни години. Подобна резолюция, както обяснява астрофизикът, позволява отблизо да се погледне самата черна дупка и нейния джет.

Тази карта вече е помогнала на учените да „видят“ два джета, излизащи от черната дупка, и е успяла да разкрие няколко важни детайла в структурата на джета и неочаквано високата му скорост.

Обсерваторията „Радиоастрон“, изстреляна от Байконур през юли 2011 година, е станала първият за много години космически инструмент, създаден от руски специалисти. Той е предназначен за работа съвместно с глобалната наземна мрежа радиотелескопи, образувайки единен наземно-космически интерферометър със свърхдълга база. Работата на телескопа на орбита наскоро е продължена от Роскосмос до 2016 година, а през изминалата събота е отпразнувала четвъртия си рожден ден.