Потвърдиха раждането на нови молекули в кометите

Приблизително местоположение на кометата ISON в Слънчевата система в момента на нейното изследване.
© B. Saxton (NRAO/AUI/NSF); NASA/ESA Hubble; M. Cordiner, NASA

Международен екип учени, използвайки обсерваторията ALMA в Чили, са направили невероятни 3D изображения на призрачните атмосфери, които заобикалят кометите ISON и Lemmon.

Тези напълно нови наблюдения могат да хвърлят светлина на това как възникват нови вещества на кометите, включително органични съединения.

Кометите съдържат някои от най-старите и редки материали в Слънчевата система. Анализът на техния уникален химичен състав може да разкаже много за раждането на нашата планета и за произхода на органичните съединения, които се явяват основа за всичко живо.

„Успяхме да получим наистина първите по рода си изображения на важни молекули, които ще ни помогнат да разберем природата на кометите“, казва ръководителят на екипа Мартин Кординър, астрохимик от центъра за полети на НАСА в Грийнбелт.

3D изображенията са направени чрез обединение на двуизмерни снимки на спектрите на три важни органични молекули с висока резолюция – водороден цианид (HCN), водороден изоцианид (HNC) и формалдехид (H2CO). Тези спектри били разгледани във всяка точка на всяка снимка. Били идентифицирани не само самите молекули, но и техните скорости с посочената дълбочина на кометна атмосфера.

Резултатите показали, че газът HCN изтича от ядрото на кометата във всички посоки, докато HNC е съсредоточен в струите. Благодарение на уникалната разделителна способност на ALMA било разгледано движението на молекулите не само по състоянието на определен ден, но дори на конкретен час.

Снимките потвърждават, че молекулите HNC и Н2СО фактически образуват обвивката на кометата, и доказват, че молекулите HNC могат да се получат при разрушаване на големите молекули или органичния прах.

Въртящата се 3D карта, създадена с помощта на ALMA, показва как молекулите HCN се откъсват от ядрото на кометата Lemmon, а след това равномерно се разпределят по цялата ѝ атмосфера.

„Разбирането на състава на органичния прах е много важно, защото такива материали са по-устойчиви към разрушаване по време на влизане в атмосферата, а някои вероятно са били доставени цели и непокътнати на Земята, което някога е станало причина за появата на живота“, смята Майкъл Мама, директор на Центъра по астробиология на НАСА.