Пренасянето на съзнанието в аватар понижава температурата

Преселението на човека във виртуално тяло се съпровожда от леко понижение на температурата на тялото, която вероятно спада заради сензорен конфликт, настъпващ в мозъка.

Изследователи от Федералната политехническа школа на Лозана (Швейцария), изучаващи феномена на менталното преселение на човека във виртуален аватар, открили, че подобна „аватаризация” се съпровожда от понижаване на температурата на тялото.

Резултатите от експериментите си учените описват в сп. Frontiers in Behavioral Neuroscience.

Преносът на съзнанието в аватар протичал така: участниците в експеримента надявали на главата си специално устройство, позволяващо им да видят своя аватар в гръб, а след това в продължение на 40 секунди ги поглаждали или по десния крак, или по лявата или дясната част от гърба. Едновременно на същите места по аватара се плъзгала червена точка, която сякаш поглаждала виртуалното тяло на същите места.

След това доброволците трябвало да си представят, че изпускат топка на пода, и да дадат сигнал на експериментаторите, когато въображаемата топка стигне до пода – така можело да се разбере колко пълен е бил преносът на съзнанието в аватара.

Така Рой Саломон и колегите му използвали обикновен начин, прилаган за пренос на съзнанието – смесване на противоречащи си едно на друго тактилни и зрителни усещания. Повечето доброволци успешно се „преселили”, гледайки червената точка на аватара. Но изследователите се интересували и от физическите последствия от такова „преселване на душата” и с цел да разберат повече, те измервали телесната температура на „аватизираните” хора, като правели това няколко пъти и в различни точки.

Оказало се, че преносът на съзнанието се съпровожда от стабилно понижение на температурата на кожата. Където и да измервали учените, тя спадала слабо – с около 0,006–0,014 ˚C, но това понижение според изследователите е статистически абсолютно достоверно, тоест не е имало грешка в уредите или случайна флуктуация на самата температура на тялото.

Роботизираното устройство (В), което поглажда лежащия на него човек (А), и точките на поглаждането и измерването на температурата (С).