Пригответе се за падащи звезди!

Метеорните потоци, които хората често наричат звездопади, наистина са фантастично зрелище за любителите на небесните наблюдения. До края на 2015 година всеки желаещ може да се наслади на предстоящите звездопади.

29 юли – Алфа-Каприкорниди

Това е пикът на Алфа-Каприкорнидите, които са доста слаби и тяхната интензивност рядко превишава 5 метеора на час. И все пак звездопадът се характеризира с ярки изблици на метеори и еднакво добре се вижда от двете страни на екватора. Метеорите се появяват от района на съзвездие Козирог.

12–13 август – Персеиди

Персеидите са най-популярният метеорен поток сред наблюдаваните. Неговият пик се пада през все още топлите августовски нощи, а самият звездопад е един от най-арките. Интензивността на пика е 50-75 метеора в час. Интензивността може да е висока и в други нощи и „падащите звезди“ може да се наблюдават по цялото небе. Забележително е, че тази година Луната няма да пречи на наблюденията, тъй като ще е във фаза два дни преди новолуние. Радиантът, както става ясно от названието, е област в съзвездие Персей.

21–22 октомври – Ориониди

Орионидите са звездопад със средна интензивност, но понякога тя може да е висока. Обикновено е 20–25 метеора на час, но например през 2006–2009 година по този показател звездопадът бил сравним с Персеидите. Сега учените не могат да кажат кога интензивността на Орионидите ще бъде висока. Радиантът е в съзвездие Орион.

23–24 октомври – Южни Тауриди

Южните Тауриди са продължителен звездопад, който започва на 7 септември и завършва на 19 ноември. Неговата интензивност е доста ниска – 5 метеора на час, а пикът е доста условен. И все пак Тауридите – както Южните, така и Северните, се характеризират с ярки метеори.

11–12 ноември – Северни Тауриди

Този звездопад много прилича на предишния, но е малко по-късно. Когато двата метеорни дъждове са активни в края на октомври – началото на ноември, може да се наблюдава значително количество болиди. Тази година ярките метеори се очаква да са особено много – висока интензивност на звездопада се наблюдава приблизително на всеки 7 години и за последен път това се е случило през 2008 година. Метеорите се появяват от съзвездие Телец.

17–18 ноември – Леониди

Този звездопад е известен с ярки метеори, а през 1833, 1866, 1966 и 2001 година е бил необичайно зрелищен, тъй като е протичал във форма на метеорен дъжд. За жалост до 2099 година метеорни дъждове не се очакват, но през 2031 и 2064 г. интензивността на Леонидите може да е до 100 метеора на час. В близките 16 години можем да се надяваме на 15 метеора в час. Звездопадът се характеризира с ярки метеори, оставящи забележителна следа. Те се появяват от съзвездие Лъв.

13–14 декември – Джеминиди

Обикновено Джеминидите се явяват най-силният метеорен дъжд през годината и любителите на небесните зрелища се стараят да не го пропускат, независимо от студените нощи. Метеорите са бавни и ярки, интензивността в пика е до 100 в час. Добре се наблюдават в Северното полукълбо след 22 часа. Не толкова добре се виждат в Южното полукълбо. Както и в случая с Персеидите Луната няма да пречи на наблюденията. Радиантът се намира в съзвездие Близнаци.

21–22 декември – Урсиди

След такова събитие като Джеминидите, Урсидите често се пренебрегват. Тази година звездопадът вероятно също няма да е „популярен“ – в пика метеорите са 5–10 в час, а наблюденията може да са възпрепятствани от светлината на нашия естествен спътник. Освен това Урсидите се виждат само в Северното полукълбо. Понякога може да се наблюдава усилване на интензивността до 25 метеора в час. Радиантът е в съзвездие Малка мечка.