Пробиха леда: Проучват езеро на 1200 м под Антарктика

Ивайло Красимиров

Едно огромно езеро, заровено на хиляди метри под леда на Антарктика, е на път да разкрие своите тайни, след като учените пробиха леда, за да го достигнат.

След два дни на пробиване, използвайки сонда с гореща вода под високо налягане, учените пробиха в неделя пластовете над езерото, което се оказа с размери „два пъти по-големи от Манхатън“.

Учените ще спуснат роботизирана сонда в езерото, за да изпробват неговата температура и чистота – и да проверят дали има микробен живот в него.

„Не знаем какво ще намерим“, казва Джон Приску, главен учен от института за достъп до Подледниковите антарктически езера (SALSA). „Ние все още се учим, това е едва втори случай на проучване на езеро под ледниците на Антарктика“.

Подледниковото езеро „Мърсър“ е забелязано в сателитни изображения още преди повече от десетилетие. То е едно от около 400-те езера, скрити под Антарктика.

Екипът на SALSA обяснява: „Част от процеса на пробиване включва вземане на проби от сондажната вода, за да се тества нейната чистота.

Водата е тествана два пъти досега, и двата теста показват, че тя е „толкова чиста, колкото може да бъде само филтрирана вода“, според думите на учения от SALSA Брент Кристнер. Той пояснява, че водната сонда се пуска през филтри, които улавят 99,9% от бактериите и частиците по пътя й.