Най-очакваната комета на 2015 година

Кометата Каталина. © Martin Mobberley

Кометата Каталина вече се вижда на сутрешното небе в Северното полукълбо. От пролетта, когато избледня кометата Лавджой, нито една повече или по-малко ярка „опашата звезда“ не се е появявала на небето.

И ето една нова комета, която ще се вижда от края на ноември 2015 до пролетта на 2016 година!

Кометата C/2013 US10 Catalina е открита през октомври 2013 година. Първите прогнози за нейното поведение били доста оптимистични – по-конкретно се предсказвало, че в края на 2015 година, след преминаването на перихелия, нейната яркост ще достигне внушителните 4,5m (това би направило Каталина видима с невъоръжено око). Оправдават ли се тези прогнози? Засега само частично.

Както и много от новите комети, Каталина лети към нас от облака на Оорт. Това е първата ѝ поява във вътрешните области на Слънчевата система. Поведението на такива „гости“ е по-непредсказуемо от периодичните комети. Това е лесно обяснимо.

За разлика от периодичните, добре изучени комети, астрономите не знаят нито масата, нито формата на ядрото на кометите, нито преобладаващия материал, от който са образувани те (с други думи, какво ще преобладава в изхвърлянето на кометата – газ, прах или вода).

В резултат много комети от облака или не оправдавали възложените им надежди, или ги наминавали. Като ярък пример може да се даде известната комета ISON, която не преживя близкото сближаване със Слънцето и се изпари за броени часове.

Първоначално подобна участ не заплашвала C/2013 US10 Catalina – нейният перихелий минавал прекалено далече от Слънцето. Но от август – три месеца преди преминаването на перихелия – тя започнала да изостава от графика – нарастването на блясъка на кометата почти спряло. През септември той бил 7m, през октомври достигнал 6,5m, след това отново спаднал до 7-а величина. Сега блясъкът на Каталина е около 7m и ако расте, то е незначително.

Впрочем това не означава, че кометата ще остане телескопична. Според новите изчисления максимумът на нейния блясък ще бъде в средата на януари 2016 година и се очаква в пределите на 5,5—6m, което ще я направи отлична цел за наблюдения дори с бинокъл. (Извън градовете Каталина ще може да се види и с невъоръжено око.)

Инструменти за наблюдение

За да се види кометата в края на ноември и през декември 2015 година, е необходим бинокъл с апертура над 40 mm или телескоп с апертура 60 mm и повече. Бинокълът е добър за търсене на кометата – с негова помощ бързо може да се изследват големи площи на небето. Освен това бинокълът е портативен и лесен за боравене.

За да видите някакви детайли от строежа на кометата, ще ви е необходим телескоп, който събира достатъчно светлина и позволява увеличение над 100×.

Ако през януари 2016 блясъкът на кометата превиши 6m, то извън градовете тя ще се вижда с невъоръжено око като много слаба мъглива звезда. Опашката и други детайли ще могат да се видят само в бинокъл или телескоп. Изобщо видимостта на кометата за неголеми инструменти ще продължи до април 2016 година, когато блясъкът ѝ ще спадне до 9m.

Кога и къде да видите Каталина

И така, ако разполагате с необходимия инструмент и сте готови да пристъпите към наблюдения, накъде да гледате?

В средата на ноември C/2013 US10 Catalina премина през перихелия и затова не беше видна поради близостта със Слънцето. На 20 ноември кометата за първи път се появи на утринното небе – само няколко минути преди да изчезне в лъчите на зората.

В последните дни на ноември кометата можеше да се наблюдава сутрин в съзвездие Дева, недалеч от звездата Ламбда Дева. Наблюденията по това време представляват доста сложна задача, тъй като за това е необходимо чисто и прозрачно небе на хоризонта, както и немалък опит в подобни наблюдения. Спомнете си колко трудно е да откриете Меркурий дори с бинокъл, а тази планета е много по-ярка от кометата Каталина.

Впрочем условията на видимостта на кометата се подобряват буквално всеки ден. През ноември-декември Каталина доста бързо ще се придвижва на север – с около 1° в денонощие, което представлява 2 видими диаметъра на Луната. Кометата ще се изкачва в небето като по лифт.

Още на 1 декември видимостта на небесната гостенка ще се увеличи до два часа, а самата комета ще може да се открие без особен труд между звездите Ламбда и Капа Дева.

Кометата Каталина близо до Венера и Луната на утринното небе на 7 декември 2015. Положението на кометата е отбелязано с кръгче. Изображение: Stellarium

В първите дни на декември Каталина ще се сближи с ярката Венера. На 7 декември настъпва истинско пиршество за любителите на астрономията – на малък участък от небето ще се съберат Венера, Луната, Марс и ярката звезда Спика. Тази сутрин ще даде забележителна възможност да откриете кометата на небето.

Ако възнамерявате да заснемете кометата, то опитайте например да направите това в дните на сближаването ѝ с Венера.

Продължавайки своя път по небосклона, в новогодишната нощ Каталина ще се озове близо до Арктур, най-ярката звезда в Северното полукълбо на Земята! Ето още един шанс да видят „опашатата гостенка“ дори тези, които не се ориентират в съзвездията. На 31 декември и 1 януари сутринта кометата ще се намира в едно полезрение с Арктур.

В новогодишната нощ кометата ще изгрее веднага след полунощ и ще се вижда в продължение на седем часа – чак до изгрева на Слънцето. За да я видите, просто насочете своя инструмент към най-ярката звезда.

Но кометата няма да се задържи край Арктур. Продължавайки да се движи, на 14 януари 2016 година тя ще се сближи със звездата Бенетнаш, най-крайната звезда в дръжката на коша на Голяма мечка. В това време кометата ще се вижда през цялата тъмна част на денонощието. Големият кош ще бъде прекрасен ориентир за нейното откриване. Да добавим, че по това време Каталина ще достигне и максимума на своя блясък.

След това пътят на кометата продължава към Полярната звезда и в края на януари – началото на февруари 2016 кометата ще премина на по-малко от 20° от Полярната звезда в малък участък от съзвездие Дракон и по съзвездие Жираф.

Тук пътят ѝ ще се забави и яркостта ѝ ще започне да спада. Чак до началото на март кометата ще пребивава в съзвездие Жираф, видима през цялата нощ, а след това ще премине в съзвездие Персей, където ще престане да бъде достъпна за неголеми инструменти в началото на април.

В големи любителски телескопи кометата ще може да се наблюдава чак до средата на май, когато ще се приближи към звездата Капела в съзвездие Колар.

И така, за всички любители на астрономията, въоръжени поне с бинокъл, кометата е подготвила три ярки срещи – на 7 и 8 декември на сутрешното небе с Венера и луната (последната ще се представи като стар месец и няма да пречи на наблюденията), в новогодишната нощ – с ярката звезда Арктур, и в средата на януари – със звездата Бенетнаш (другото ѝ име е Алкаид) в Голяма мечка.

Не ги пропускайте!