Радиация пречи на аборигените да се върнат на атола Бикини

Ядрено изпитание на атола Бикини, 1945 година. © United States Department of Defense

Едно от най-опасните места на Земята все още е атола Бикини, част от Маршаловите острови, където САЩ са провеждали изпитания на ядрено оръжие. Нивото на радиация тук в пъти превишава допустимите стойности.

В сп. PNAS група учени от Колумбийския университет в Ню Йорк са публикували статия, в която разказват за високия радиационен фон на северните острови. През 1946 година САЩ изселили местните аборигени, за да започнат изпитания на ядрено оръжие.

През следващите 12 години на атола Бикини били произведени 67 взрива, чиито последствие оказали изключително негативно влияние върху здравето на обитателите на атолите, разположени в съседство.

Учените разказват, че нееднократно в замерванията на нивото на замърсяване на почвата американските власти са допускали грешки. Смятало се, че радиацията не е толкова висока и хората се опитвали да се върнат по земите си.

Но това довело до тежки последствия: при много аборигени се развила лъчева болест. И до днес не съществува единно мнение по повод обитаемостта на атола. Ситуацията се усложнява от това, че на един от замърсените острови има хранилище на радиоактивни отпадъци.

Авторите на статията направили стотици замервания, за да определят концентрацията на цезий-137 в почвата, водата и морската фауна и фоновото ниво на гама-лъчение. Установено е, че половин век по-късно радиационният фон на Бикини двойно превишава типичния. Разположените наблизо острови също показали повишен радиационен фон, но той не бил опасен за човека.

Учените са стигнали до извода, че властите на САЩ са подценили количеството цезий-137 в почвата на атола. Според американците радиацията трябвало да изчезне преди година, но това не се е случило. Според изследователите връщането на хората обратно на Бикини и съседния атол Ронгелап ще бъде преждевременно и може да доведе до сериозни последствия, отбелязва Gismeteo.

Свят