Разумен живот ще бъде открит поне след 1500 години

© Danielle Futselaar/ASTRON

Отсъствието на сигнали от извънземни цивилизации и видими следи от живот в околния Космос говори, че разумният живот се намира поне на 1500 години от Земята и ще бъде открит не по-рано от това време. Това са заявили астрономи на годишна среща на Американското астрономическо общество.

„Досега не сме срещали или не сме разбирали за извънземните поради причината, че Космосът е огромен. Възможно е никога нищо да не чуем от тях, но сле 1500 години по-скоро такъв контакт ще бъде осъществен, ако те съществуват. Не твърдим, че задължително ще се свържем с тях или че липсата на контакт ще говори за самотата на човечеството във Вселената. Просто казваме, че преди това едва ли ще разберем за извънземния разум“, казва Евън Соломонидес (Evan Solomonides) от Корнуелския университет в Итака (САЩ).

Къде са се дянали извънземните?

Повече от половин век американският астроном Франк Дрейк е разработил формула за изчисляване на количеството цивилизации в галактиката, с които е възможен контакт, в опит да оцени шансовете за откриване на извънземен разум и живот.

Физикът Енрико Ферми, в отговор на достатъчно високата оценка на шансовете за междупланетен контакт по формулата на Дрейк е формулирал теза, която днес е известна като парадокса на Ферми – ако извънземните цивилизации са толкова много, то защо човечеството не наблюдава никакви следи от тях?

Учените са се опитвали да решат този парадокс по много начини, най-популярният от които се явява хипотезата „уникална Земя“, която гласи, че за зараждането на живот и появата на разумни същества са необходими уникални условия, които по същина повтарят перипетиите от еволюцията на нашата планета. Стечението на милиони обстоятелства е слабо вероятно, поради което все още не сме видели извънземни, смята нейният автор Питър Уорд.

Соломонидес и колегата му Йервант Терзиан (Yervant Terzian) предлагат алтернативно обяснение на парадокса на Ферми. Те са изчислили до колко планети извън пределите на Слънчевата система могат да стигнат сигналите, изработвани от човешката цивилизация.

Както разказват учените, човечеството е „излязло“ в Космоса доста преди полета на Юрий Гагарин и изпращането на първите спътници благодарение на появата на радиото и телевизията, чиито вълни са транслирани не само по цялата Земя, но и в Космоса. Потенциално първата такава транслация, по думите на астрономите, се явява изявата на Адолф Хитлер на откриването на Берлинската олимпиада през 1936 година. Ако извънземните ни намерят, то неговият глас ще бъде първият, който ще чуят.

Сфера на междузвездна връзка

Тъй като електромагнитното лъчение се разпространява със скоростта на светлината, може да се говори, че сигналите от Земята трябва да достигнат планетите в сфера с диаметър от 160 светлинни години, чийто център се намира на нашата планета.

Соломонидес и Терзиан се опитали да изчислят колко светове се намират в тази сфера и каква част от тях може да бъде обитаема. В тези изчисления учените се опирали на така наречения принцип на посредствеността – антипод на хипотезата „уникална Земя“. Според този принцип условията на нашата планета са си съвсем обикновени и трябва да се срещат повсеместно из галактиката.

Както показали изчисленията, в тази „зона на комуникация“ се намират изключително малко количество звезди – по-малко от хилядна от процента на общия им брой в галактиката (около 9000 звезди) и още по-малко планети – около 3000 аналога на Земята и съвсем малко обитаеми планети.

Техният брой се явява явно недостатъчен, за да получим каквито и да било по-точни оценки по броя на цивилизациите в Млечния път и за обяснение на парадокса на Ферми.

Първите реалистични оценки и възможността да се свържем с извънземни ще се появят чак след 1500 години, когато тази „сфера на комуникация“ обхване поне половината от звездите в галактиката. В такъв случай човечеството или ще осъществи контакт с извънземен разум, или ще получи сериозни основания да смята, че такъв няма.

Следва да отбележим, че прогнозата на авторите е изключително оптимистична – техните изчисления се основават на предположението, че целият живот във Вселената в крайна сметка ще стане разумен, а няма да изчезне преди придобиването на разум в резултат на измирания и катастрофи.

Напълно е възможно броят на цивилизациите да е доста по-нисък, а времето до контакта с тях – значително по-дълго, отколкото смятат Соломонидес и Терзиан.