Роботите се научиха да се движат като мравките

Роботи, които се ориентират по следите на другарите си аналогично на мравките, доказаха, че оптималният маршрут за придвижване в пространството може да се намери и без интелект, се казва в изследване, публикувано в сп. PLоS Computational Biology.

Специалистите от Технологичния институт в Ню Джърси (САЩ) и Центъра по изучаване на интелекта на животните в Тулуза (Франция) доказват в серия експерименти, че група мравки роботи, чийто прототип са аржентинските мравки Linepithema humile, се справят с прокарването на най-краткия маршрут до целта, като се ориентират само по взаимните си следи.

Учените създали система ходове във вид на лабиринт, в края на които се намирала инфрачервена мишена – примамка. В един случай те имали геометрично правилна конфигурация, а в друг били извити и се пресичали хаотично. В лабиринта били пуснати няколкостотин двуколесни робота с размер на бучка захар. Предварително роботите били програмирани така, че да имитират механизма на ориентиране в пространството на живите мравки, като следата се оставя от ароматни химични вещества – феромони, а антените на главите им служели за „пътеводни” обонятелни органи.

Всеки от роботите следвал два принципа – да избягва сблъсъци с препятствия и да следва следата, оставена от другите роботи. При придвижването след всеки робот оставала постепенно угасваща светлинна следа, докато самият той постоянно отчитал чуждите следи с помощта на сензорите. Проекцията на следите в ходовете се създавала с помощта на камери, следящи придвижването на всеки робот, и на фотодиоди.

Експериментите показали, че тези принципи се оказали достатъчни за създаването на най-оптимален маршрут. Според изследователите получените резултати ще помогнат при проектирането на такива схеми за градски транспорт, при които човек ще може да се ориентира само по система указатели.

Източник: РИА Новости