Руски учени откриха неинвазивен метод за диагностициране на респираторни болести у бебета

Ивайло Красимиров

Специалисти от Научния център по акушерство и гинекология „Академик В. И. Кулаков“ към министерството на здравеопазването на Русия и Московския физико-технически институт предложиха метод, чрез който е възможно да се диагностицират заболявания на дихателната система у новородени по протеини в урината им, предаде ТАСС.

Заболяванията на дихателната система у недоносени бебета често са с неопределен произход – могат да възникнат в резултат на недостатъчно развитие или инфекции. Инфекциозните заболявания на дихателните пътища сега са първата причина за смъртност сред недоносените бебета. За да се постави точна диагноза, са необходими инвазивни методи, като например вземане на кръвна проба или биопсия.

Учените открили неинвазивен метод за поставяне на диагноза, чрез който цялата нужна информация се получава въз основа на урината на бебето. За целта анализирали урината на новородени с респираторни заболявания. С помощта на течна хроматография и месспектрометрия извлекли от урината биомаркери – протеини, чрез които инфекциозни болести, като например вродена пневмония, се разграничават от неинфекциозните, като респираторен дистрес синдром.

По-рано учените публикуваха резултатите от друго проучване, които показаха, че по урината на бременни може да се диагностицира прееклампсия. Сега предлагат с помощта на сходен метод да се следи здравословното състояние на недоносени бебета.
Резултатите от изследването са публикувани в Journal of Proteomics. (БТА)